I fjor økte fergetrafikken mellom Horten og Moss, og nådde nye høyder. Over 1,5 millioner kjøretøy og nær tre millioner passasjerer reiste over fjorden.
– Vi hadde en økning på 33 000 kjøretøyer, til tross for at tungtrafikken har gått noe ned som følge av finanskrisen. Nå har nedgangen i trailertrafikken flatet ut, og vi forventer en økning igjen, sier daglig leder for Bastø Fosen, Olav Brein, til NRK Østfold.
Moss sentrum skal være et av de mest forurensede bysentra i Norge.
– Nå har Bergen vært i fokus, men vi kommer tett etter. Moss sentrum har forurensning på linje med noe av det verste i Oslo, hevder leder av miljø- og samferdselsutvalget i Moss, Erik Roth-Nilsen overfor NRK. Han forbereder nye målinger av forurensningen fra vegtrafikken gjennom sentrum av Moss. Deretter vil han sette en grense for hvem som får lov til å kjøre gjennom byen.
– Dette er den eneste veien å gå. Vi skal gjøre som en del byer i Europa har gjort og nekte de mest forurensende kjøretøyene å kjøre gjennom sentrum av Moss. Det skal skje etter EU-standard, påpeker Roth-Nilsen overfor NRK.
Dermed vil de mest forurensende trailerne forhindres fra å nå fergekaia og må eventuelt ta veien om Oslofjordtunnelen eller Oslo sentrum.
Moss kommune må søke vegmyndighetene om lov til å gjennomføre et slikt tiltak.