FERGEDRIFT

Fergefylkene truer med fortsatt dieselrøyk hvis de ikke får mer el-penger

Fire kystfylker og KS krever mer penger til grønn fergedrift.

Fire kystfylker og KS krever at regjeringen betaler mer for omleggingen til mer miljøvennlig fergedrift. Fra venstre:, Bent-Joachim Bentzen (Sp), fylkesråd for samferdsel i Nordland, Tomas Norvoll (Ap), fylkesrådsleder i Nordland, Jon Askeland (Sp), fylkesordfører i Vestland, Gunn Marit Helgesen, styreleder i KS, Tove-Lise Torve (Ap), fylkesordfører i Møre og Romsdal, Bjørn Inge Mo (Ap), fylkesrådsleder i Troms og Finnmark, og fylkesvaraordfører i Møre og Romsdal Per Vidar Kjølmoen (Ap).
Fire kystfylker og KS krever at regjeringen betaler mer for omleggingen til mer miljøvennlig fergedrift. Fra venstre:, Bent-Joachim Bentzen (Sp), fylkesråd for samferdsel i Nordland, Tomas Norvoll (Ap), fylkesrådsleder i Nordland, Jon Askeland (Sp), fylkesordfører i Vestland, Gunn Marit Helgesen, styreleder i KS, Tove-Lise Torve (Ap), fylkesordfører i Møre og Romsdal, Bjørn Inge Mo (Ap), fylkesrådsleder i Troms og Finnmark, og fylkesvaraordfører i Møre og Romsdal Per Vidar Kjølmoen (Ap). Foto: Håkon Mosvold Larsen/NTB Scanpix
7. feb. 2020 - 14:05

Hvis vi ikke får kompensasjonen som er nødvendig, vil det fortsatt ryke diesel fra fergene, sier fylkesordfører Bjørn Inge Mo (Ap) fra Troms og Finnmark.

Fire kystfylker og kommunenes organisasjon KS sto fredag samlet om kravet: Regjeringen må betale mer av det det koster å legge om til grønn fergedrift. Omleggingen er en av årsakene til de økte billettprisene, som har skapt fergeopprør langs kysten. Men i landets nordligste fylke har ikke det grønne fergeskiftet kommet så langt, og slik kan det forbli, advarer fylkesordføreren.

– I Troms og Finnmark går det en diskusjon om vi må sette på vent elektrifisering av ferjer. Hvis det er sånn at man ikke får den kompensasjonen som er nødvendig, så ryker det fortsatt diesel i framtiden, sier Mo. Han gjør det klart at det er utelukket å ta av penger det langstrakte fylket bruker på skole.

Equinor har gått i bresjen ved å stille krav til offshorerederiene for at de skal  velge mer energi- og drivstoffgjerrige løsninger. Først var det  dual fuel med naturgass (LNG) og deretter batterihybride skip. Nå kommer krav til lav- og nullutslipp i form av ammoniakk i neste anbud. Her er det LNG-devne PSV-skipet Rem Eir ved Gullfaks C i juni 2023.
Les også

Også oljebransjen må få klimakrav

Diesel i åtte år til?

Fylkesrådsleder Tomas Nordvoll (Ap) i nabofylket Nordland sier det er avgjørende å få en avklaring fra staten i vår. Her skal det nemlig legges ut 20 fergesamband på anbud de neste par årene, flere allerede i år. Avtalene gjelder for åtte år.

– Skal vi kjøre med umoderne dieselferger i åtte år til, tar vi ikke vårt ansvar i det grønne skiftet. Det kan vi ikke gjøre. Vi bruker 11.000 tonn diesel i året på fergene, det er rett og slett ikke holdbart, sier han til NTB.

I Møre og Romsdal er de kommet mye lenger med å elektrifisere fergene. De bidrar dermed til å oppfylle regjeringens mål om å kutte utslippene kraftig i transportsektoren. I Møre og Romsdal har det bidratt til kraftig økte billettpriser – og sinne blant pendlerne.

Vestland kan også skryte av å ha gått i front og bidratt til å legge om fergedriften, men uten at de har lagt kostnaden over på de reisende. Men dersom ikke staten bidrar mer, vil det få konsekvenser for driftsbudsjettene for neste år, advarer fylkesordfører Jon Askeland (Sp). Det kan bety kutt i både skole- og veibudsjetter.

Nordkraft-sjef Eirik Frantzen drømmer fortsatt om gigantisk fornybarsatsing i Narvik, inkludert batterifabrikk.
Les også

Utsetter batterieventyret – igjen

Ingen konkrete krav

Fylkene og KS la ikke fram noen sum eller noe konkret krav til regjeringen på fredagens pressekonferanse. Første skritt for den nye «fergeklubben» er å sørge for at de og regjeringen er enige om hvor mye det grønne skiftet faktisk koster dem.

– Vi må ut av den dumme debatten hvor fylkene sier vi har for lite penger og regjeringen sier vi har nok og egentlig for mye. Det er kreativ tallmagi, det er ingen som får noe ut av den, sier Nordvoll.

– De reisende ber oss om å slutte å krangle. Fix it! sier Askeland.

Sokkeldirektoratet har ansvar for å holde oversikt over ressursene på og under havbunnen. De seinere åra har de også kartlagt mineralforekomster, og regjeringen vedtok i sommer for hvilke områder som kan åpnes.
Les også

Nei, vi vet ikke mer enn vi tror om dyphavet

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.