Oppedal er det sørlige endepunktet i sambandet som fører E 39 over Sognefjorden. Det nordlige endepunktet er Lavik. I dag er det bare en fergekai på Oppedal. Det er for lite i et så viktig samband. Hvis det settes ut av drift, blir det en kjempeomveg for trafikantene på E 39.
En ny fergekai skal løse problemet. Den vil ikke bare komme til nytte i nødssituasjoner. I dag går det to ferger over Sognefjorden. Når den tredje settes inn om knapt to år, trengs det en fergekai til.
Oppstillingsplassen utvides ved at den forlenges vestover. Det kan gjøres mens trafikken går på den gamle fergekaia, fordi piren ligger i ca. 45 graders vinkel på oppstillingsplassen.
Den nye piren skal ligge i samme vinkel på oppstillingsplassen som den gamle. For å gi plass til utvidelsen må en knaus med en høyde på opptil 15 meter sprenges bort. Når alt er ferdig blir det plass til 130 biler foran ferga. Det blir egne plasser for tunge kjøretøyer, busser og drosjer. Videre skal det etableres parkeringsplass for 22 biler, det skal bygges et aggregathus, og det skal utføres grunnarbeid for ladebygg.
Levering og montering av alt utstyr som trengs i forbindelse med den nye fergekaia inngår i entreprisen. Det skal støpes en kaiplate på med et areal på 656 kvm. Til støp av pir og kaiplate vil det gå med 637 kbm betong over vann, 146 kbm under vann og 120 tonn armeringsstål. Ca. 200 meter stålrør vil gå med som forskaling for søyler og stag. Til utstøping av disse blir det brukt 67 kbm betong. Til fergekaibrua og andre stålkonstruksjoner går det 80 tonn.
Innen 1. desember 2014 må jobben være fullført i. En måned senere settes den tredje ferga i drift mellom Oppedal og Lavik. Den er batteridrevet.
Prosjekteringen er utført av Statens vegvesen. Hele jobben finansieres over statsbudsjettet.