I forbindelse med utbyggingen av ferjefri E39 jobber en rekke større ingeniørselskaper med å finne løsninger som egner seg for store fjordkryssinger.
Teknisk Ukeblad skrev i mars at tre arbeidsgrupper jobber med alternative løsninger for kryssing av den fem kilometer lange Bjørnafjorden.
Gruppene er på muligheten for å bygge flytebru, rørbru og hengebru. Samtidig som dette, ser Multiconsult på muligheten for å bygge en helt ny type flytebru de mener kan egne seg over den brede fjorden.
Oversikt: Dette er de 15 største veiprosjektene i Norge
Gigantisk sykkelkjede
Den nye brutypen, som foreløpig er i en utviklingsfase, er ifølge prosjektleder Birger Opgaard fra Multiconsult på mange måter lik et gigantisk sykkelkjede.
– For at brua skal kunne følge bevegelsene i vannet vil den bestå av en rekke moduler festet sammen med bevegelige ledd, sier han.
Opgaard ser for seg en løsning med prefabrikkerte moduler på rundt 200 meter. Disse modulene er brukasser utstyrt med pontonger i hver ende. Mellom disse legges et ledd som gjør brua bevegelig.
Akkurat hvordan leddene vil være er foreløpig ikke bestemt.
– Det er det vi jobber med å finne ut av nå, sier han.
Og legger til at det er krevende å utvikle et ledd som ikke krever mye vedlikehold.
Rapport: Rapport: Svevetog mellom Oslo og Bergen vil ta mindre enn en time
To til tre meters bevegelse
Utviklingsprosjektet er et samarbeid mellom Multiconsult og NTNU, som mottar støtte fra Norges forskningsråd.
Brua skal, etter planen, kunne bevege seg mellom to og tre meter sidelengs.
– Brua skal oppleves som en vanlig flytebru, alle bevegelser er såpass saktegående så du skal ikke merke noe til dem, sier Opgaard.
Og forteller at forløperen til brua var en ide Teknisk Ukeblad omtalte allerede i 2011, der Akvator i Stod så på mulighetene for å lage en sykkekjedeliknende flytebru over nettopp Bjørnafjorden.
– Tanken den gang var å lage en bru som kunne bevege seg opp til 300 meter hver vei. Etter at de la fra seg ideen har vi videreutviklet den til brua vi jobber med nå, sier Opgaard.
Sjekk kartet: Sjekk kartet: Her kommer det ny asfalt i år
En rimelig løsning
Målet er å lage en smal brukonstruksjon som krever lite byggematerialer, og som kan brukes over alt fra smale til veldig brede fjordkryssinger.
– Brua egner seg best i fjorder uten veldig store havbølger, så Bjørnafjorden ville vært perfekt. Utover det finnes det ingen begrensninger for hvor lang eller kort den kan være, sier Opgaard.
Siden brua består av prefabrikkerte moduler blir heller ikke løpemeterprisen så høy, dersom man ønsker å bygge en lang flytebru.
– Siden brua er slankere enn andre flytebruer bruker man også mindre stål og betong enn til en vanlig flytebru. Mindre behov for materialer gjør brua langt mer gunstig klimamessig enn liknende løsninger, sier han.
Nye flytog: Nye, bredere, flytog får en toppfart på 250 km/t
Kan bli løsningen
At brua over Bjørnafjorden kan bli en kjedet flytebru, er ikke utenkelig, ifølge Mathias Eidem som er delprosjektleder for Ferjefri E39 i Statens Vegvesen.
– Tanken med kjedet flytebru er god. Men det er nok en del utfordringer som må løses med tanke på drift og vedlikehold. Du vil jo ha en rekke ledd som er plassert langs brua som holder den sammen, og en må være sikker på at levetiden på de leddene er tilstrekkelig for å kunne gå for en sånn bru, sier han.
Eidem sier det er lite sannsynlig at en av løsningene fra de tre arbeidgruppene blir akkurat som fremtidens fjordkryssing.
– Men de vil trolig bli utgangspunktet for kryssingen over Bjørnafjorden. Cowi jobber med konseptet flytebru, om det blir valg betyr det at en entreprenør kan slå seg sammen Multiconsult og velge å bruke den leddete brua dersom de finner en god nok løsning på leddene, sier han.