Fra 1. januar 2020, skal Troms fylkeskommune ha på plass ny operatør på fergesambandet som går mellom Hansnes og Reinøy (Stakkvik). Sambandet er en del av fylkesvei 301 i Troms kommune.
Kan sies opp
Det er i dag Torghatten Nord som har ansvaret for sambandet, og i fjor lå trafikken på drøyt 34 000 kjøretøyer.
Kontrakten har en varighet på fire år, med tre års opsjon. Imidlertid vil dette fergesambandet legges ned når den undersjøiske tunnelen på Langsundforbindelsen står ferdig.
Dermed har oppdragsgiver forbeholdt seg retten til å si opp kontrakten med seks måneders varsel, dersom dette prosjektet blir ferdigstilt i løpet av perioden.
Tilbudsåpning på anbudet er satt til 3. september i år.
Grønt lys i Stortinget
Fylkestinget i Troms gav allerede i 2014 klarsignal for både Bjarkøy- og Langsundforbindelsen. Sistnevnte fikk også grønt lys fra Stortinget i fjor, etter at fylkeskommunen søkte om å få bygge tunnel med en stigningsgrad på åtte grader.
Etter gjeldende forskrift kan stigningsgraden være maksimalt fem prosent på en slik tunnel, men det er altså gitt dispensasjon for dette.
– Det ligger en helhetlig vurdering bak vår instruks i denne saken og et ønske om å legge til rette for gode bo- og arbeidsforhold i distriktene. Arbeidet med prosjektet har pågått i over 30 år. Kravet til stigningsgrad ble nylig innskjerpet, og ville slått urimelig ut for et så langkommet prosjekt som Langsundforbindelsen. Det er etter vår helhetsvurdering derfor rimelig og riktig å tillate at fylkeskommunen kan gå videre med prosjektet, sa statssekretær Tom Cato Karlsen etter at vedtaket ble klart i fjor.
Langsundforbindelsen har en prislapp på omlag 500 millioner kroner.