IBM, som har hatt oppdraget tidligere, toner ned satsingen på OL. Det baner veien for et nærmest ukjent selskap, Logictier. Selskapet får ikke fem øre av OL-arrangørene, men satser på markedsføringsverdien ved å være den offisielle sponsoren og leverandøren av internettdrift.
Nettsidene under vinter-OL i 2002 ventes å bli de mest trafikkerte i historien med over 1,5 milliarder sidevisninger og rundt 20 milliarder treff, ifølge en pressemelding fra Salt Lake Organizing Commitee (SLOC). Til sammenligning hadde nettsidene til Nagano-lekene i 1998 1,2 milliarder sidevisninger. I alt forventes 30 millioner unike besøkende og 230.000 e-handelstransaksjoner.
Billett på nett
For første gang vil Internett bli brukt som den primære kanalen til å bestille billetter. Allerede 10. oktober 2000 kan du bestille billetter om du har tenkt deg over i 2002.
- Vi valgte Logictier for deres ekspertise i å levere nettsteder med høy ytelse og høyt volum, sa Mitt Romney, president i SLOC.
Styreleder og administrerende direktør for Logictier sier med amerikansk beskjedenhet at selskapet skal designe og sette opp et nettsted som effektiv kan håndtere ”rekordstor trafikk med en gullmedaljes ytelse.”
Logictier ble etablert i august i fjor av en gruppe personer med lang bakgrunn i oppbygging og drift av nettsteder. Selskapet setter opp og drifter internettløsninger for selskaper som trenger nettsteder med høy trafikk.