Med en årsdøgnstrafikk (ÅDT) på nesten 100.000, er det Norges mest trafikkerte veitunnel. Nå skal den rehabiliteres, og i den forbindelse tester Vegvesenet ut kontrakt med forhandling for første gang på en slik jobb.
Tre skal videre
Fristen for å søke prekvalifisering er satt til 4. februar, og man regner med å få signert kontrakten før sommerferien.
– Det er en hovedentreprise, og vi vil ha muligheten til å stille spørsmål til entreprenørene som ønsker å være med. Det er et trangt anleggsområde midt i Oslo sentrum, og det er viktig at de har skjønt oppdraget, forklarer prosjektleder for tunnelrehabilitering i Region øst Hilde Ulvik.
Tre aktører får muligheten til å konkurrere om oppdraget.
Mest arbeid i rampene
Selve hovedløpet i tunnelen ble oppgradert i 2009 i forbindelse med Bjørvika-prosjektet. Her skal det gjøres noen oppgradering på elektro, slik at alt kommer opp på dagens standard.
– Dette dreier seg om størrelser på tavler og tekniske bygg, for eksempel, forteller Ulvik.
Mesteparten av jobben som skal gjøres, ligger i rampene (Danskeløpet og Vestbanekrysset).
– Disse er på 600 meter hver, så det er en omfattende jobb. Mye av det som skal gjøres, dreier seg om brannsikring og generelle elektroarbeider, forteller prosjektlederen.
Tunnelen har også vært plaget med innsig av vann, og dermed dannelsen av istapper. Dette skal tettes igjen.
Nattarbeid
Når arbeidet tar til, vil det i hovedsak foregå på natterstid. Unntaket er påsken 2020, noen sommeruker, samt noen helger. Da vil det også foregå noe på dagtid. I disse periodene vil tunnelen stenges i ett felt hele døgnet.
– Med en såpass trafikkert tunnel, er det best å gjøre det meste av arbeidet på natta, slik at det berører færrest mulig bilister.
Ulvik påpeker at den store trafikkmengden er grunnen til at de må ha en solid aktør til gjøre jobben.
– Tunnelen skal åpnes igjen klokken 06.00 på morgenen, og dersom entreprenøren ikke rekker dette, vil det gå ut over mange, sier hun.
Dyrt prosjekt
Med prosjektering, grunnerverv og anleggskostnader har Vegvesenet satt av 330 millioner kroner til prosjektet. Da er det også tatt høyde for at noe kan bli dyrere enn antatt.
– Vi må foreta noe grunnerverv for å få satt opp nye tekniske bygg utenfor tunnelen.
Festningstunnelen ble åpnet i 1990 og er 1 764 meter lang. Etter åpningen av Bjørvikatunnelen, fungerer den som den vestlige delen av det som i dag heter Operatunnelen.
LES OGSÅ: Heftig tunnelkontrakt tildelt arbeidsfellesskap i Australia
LES OGSÅ: Marti må betale 4,6 millioner til underentreprenør etter krangel om oppgjøret for Nordnestunnelen
LES OGSÅ: Bruk av overskuddsmasse på anleggsplasser: – Nøkkelen nå blir å jobbe opp mot myndighetene