Teknobygg fra Trondheim holder andreplassen med 133,1 mill. foran Tverås Maskin & Transport fra Stjørdal med 147,7 mill.
Veidekke, som vil ha 152,8 mill., er den eneste av riksentreprenørene som deltar i konkurransen.
Den videre rekkefølgen er: Austad Maskinstasjon fra Inderøy (154,5 mill.), Letnes Entreprenør fra Inderøy (156,2 mill.), Arne Hernes fra Stjørdal (168,1 mill.), Alf Brekken og Sønner fra Vestvågøy (187 mill.) og M3 Anlegg fra Bodø (218,2 mill.).
Prosjektleder Dag Ivar Borg er førnøyd med den store oppslutningen om konkurransen, men ikke særlig overrasket.
- Vi visste at det ville bli en populær jobb. Det er mange entreprenører i området med kapasitet til å ta slike oppdrag, sier Borg.
Vegen som skal utvides ligger sør for selve byen. Det sørlige endepunktet heter Vassmarka, det nordlige heter Ronglan. Mellom dem skal det bli sammenhengende midtdeler.
På de fem kilometrene blir det to strekninger med bare to felt og to med to felt og et forbikjøringsfelt. Vegbredden blir 14,75 meter der det er tre felt og 12,5 meter der det er to felt. Det blir omtrent like mange meter med to-feltsveg og tre-feltsveg.
Det er to årsaker til at akkurat denne strekningen blir utbedret: Sør for Vassmarka skal en lang strekning utvides til fire felt i regi av Nye Veier. Nord for Ronglan er det en strekning med to felt som allerede er utstyrt med midtdeler.
E6 skal i hovedsak følge nåværende trasé, men lengst nord blir en kurve rettet ut.
Oppdraget omfatter etablering av veglys på hele strekningen. Det skal dessuten etableres veglys på E6 på en 1 000 meter lang strekning sør for Vassmarka.
Utbyggingen skal fullføres før sommerferien i 2018.