Mange jernbaneeksperter har forlatt Bane Nor etter år med konkurranseutsetting og sluttpakker. Nå leier selskapet dem inn igjen, til en langt høyere pris, skriver Nettavisen.
Siden 2016 har finansieringen av norsk jernbane blitt firedoblet, samtidig har andelen forsinkelsene økt fra 16 til 24 prosent.
Kritikere peker på tap av kjernekompetanse som en hovedårsak, etter at politikere i flere tiår har åpnet for omfattende bruk av eksterne konsulenter, skriver avisen.
Leier inn gamle ansatte
Bane Nor bruker nå en halv milliard kroner i året på innleide eksperter, med en gjennomsnittlig timepris på 1432 kroner. Det tilsvarer opptil tre millioner kroner per person i året.
– Det var veldig mange som sluttet den gangen det ble gjort om til Bane Nor. Vi fikk konkurranse på alt, men så ble slike ting mye dyrere. Før ble oppgavene løst av ansatte med tariffavtale. Nå ble det fritt fram for firmaer som leide seg inn til mangedobbel pris. Vi mistet den kompetansen i egne rekker som vi hadde hatt bruk for, sier Ove Carstensen, forbundsleder i Delta Jernbane til Nettavisen.
På 2000-tallet fikk ansatte i Bane Nor (den gang Jernbaneverket) rause sluttpakker med opptil to års etterlønn, og etablererstipender for å starte egne selskaper.
Mange av disse leies nå inn igjen til flere ganger sin tidligere lønn, skriver avisen.
Kjøper inn ekspertise
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) erkjente utfordringene under sin jernbanetale i januar, men understreket at det er flere tog enn noen gang før i drift.
Likevel er det fortsatt store problemer å løse, særlig innen vedlikehold og signalfeil, som ifølge avisen ofte skyldes mangel på fagfolk.
– Vi har mange ansatte med solid jernbanekunnskap i vår organisasjon som jobber i og utenfor sporet hele året. I tillegg kjøper vi ekstern ekspertise for å håndtere ekstra ressursbehov i perioder med mye aktivitet eller når det er behov for spisskompetanse, sier Beate Hamre Deck, som er konserndirektør for mennesker og kommunikasjon i Bane Nor, til Nettavisen.
Bane Nor sviktet på alle mål i 2024