– Etter sju års oppgang setter regjeringen nå bremsen på i bevilgningene til vei i statsbudsjettet. Det er helt uforståelig i den krevende situasjonen vi står i, tusenvis av mennesker innen bygg og anlegg risikerer å bli arbeidsledige, sier Hoksrud og viste til at entreprenørselskapet Isachsen Anlegg nylig varslet at de blir nødt til nedbemanne med 100 stillinger.
Han viste til at store entreprenørselskaper som Stangeland Maskin og Risa har sett seg nødt til å sende ut permitteringsvarsel til rundt 140 ansatte.
Hareide kontret ved å vise til at man har valgt å øke satsingen på jernbane og bymiljøpakker i budsjettet.
– Dette holder bare ikke. Det er beregnet at en milliard brukt til veiformål vil kunne sysselsette nær 1.000 personer. Derfor mener FrP det er riktig at vi bevilger en asfalt-milliard, om samtidig setter i gang større og mindre prosjekter i hele landet. Jeg synes ikke samferdselsministeren tar helt inn over seg alvoret vi står i, sier FrPs stortingsrepresentant og medlem av transportkomiteen Morten Stordalen.
– Statsråden står i Stortinget og innrømmer faktisk at han gjerne skulle hatt en ekstra asfaltmilliard, men ikke har fått gjennomslag for dette. Jeg håper Erna lytter til sin egen samferdselsminister og gir FrP gjennomslag for dette i budsjettforhandlingen, sier Hoksrud etter runden i spørretimen.
Maritim-topper håper SV får gjennomslag på klima og miljø