Omtrent like stødig som julaften kommer hvert år kommer Elektronikkbransjens årlige rapportering av fjorårets omsetningstall. Hvor mye stæsj kjøpte vi i fjor?
Mobiler og kaffemaskiner
– I fjor var det smarte dingser som kjennetegnet det vi kjøpte. Det er smarte all slags ting som er koblet på nettet og som kan styres fra mobilene. Men det er også mer helseelektronikk og mer kaffemaskiner i alle formater, sier direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen, Synnøve Bjørke.
I fjor økte omsetningen 6 prosent, til 27,5 milliarder.
– Årets vinnere var mobilene med en økning på hele 30 prosent. Og det er selvfølgelig den voldsomme veksten i dyre smarttelefoner som trekker opp. Salget gikk opp fra 2,35 millioner til 2,5 millioner og nå er halvparten smarttelefoner. Opp fra 30 prosent året før. Ikke bare selger de mer, men de er også mer samfunnsbevisste på miljøsiden, sier Bjørke.
– Vi tror andelen smarttelefoner øker til 70 prosent i år, sier informasjonssjef Erik Andersen.
Les også: Dette bruker mobilsurferne
Og: Mobilsurfingen eksploderer
Større TV-er
Overraskelsen var kanskje at lyd og bilde gikk ned med nesten åtte prosent, men det skyldes at prisene gikk kraftig ned. Ikke at vi kjøpte færre produkter.
I 2007 kostet en plasma-TV 16 500 kroner, i fjor kostet tilsvarende 6 400.
Prisfallet på plasma har vært mye kraftigere enn på LCD. I fjor var 17 prosent av TV-ene som ble solgt plasma, og 83 prosent LCD. Av disse hadde 35 prosent LED baklys.
Størrelsen på apparatene øker også, og vi har regnet ut at størrelsen øker med rundt fem prosent i året. Snittstørrelsen er nå på over 40 tommer, og det betyr at stue-TV-en blir ganske stor når vi ser på alle de små hytte og soveromsmodellene som selges.
Les også: Bredest av alle
Tror på enorm 3D-økning
Salget holdt seg stabilt, og det ble solgt 590 000 TV-er. I fjor var tre prosent av modellene 3D, men det øker raskt.
– Jeg tror fabrikantene etter hvert standardiserer og jeg tipper at vi når 25 prosent i år, sier Andersen.
Det selges ikke mye nye dekoderbokser. Det store rushet med bakkenettet er over, og nå har 75 prosent av alle TV-er innebygget bakkenett-tuner.
Les også: 3D-brikkene faller på plass
14% kameranedgang
Markedet for videokameraer synker med 16 prosent. De får konkurranse av stillkameraer og mobiler som kan ta opp video i HD.
Kameramarkedet gikk litt ned. Det er kompaktkameraene som minker mest fra 518 000 til 499 000 enheter, mens speilrefleks holder ser på 111 000 enheter.
I tillegg kom speilløse systemkameraer til som en ny gruppe og solgte rundt 7500 enheter. Folk får mer for pengene, men prisene synker: Markedet gikk ned med 14 prosent.
Snittprisen på et systemkamera gikk ned fra 7867 til 6550 kroner det siste året. Men målt i forhold til de fleste land er det norske markedet veldig stort per person.
Dokk på ønskelista
Et veldig voksende lydprodukt, eller kanskje en funksjon i lydprodukter, er dokken. Stedet hvor man kobler til telefonen og mp3-spilleren og får spilt av produktene.
I 2010 var nesten halvparten utstyrt med dokk.
Radioboom
Radiosalget økte hele 15 prosent og nådde nesten rekordåret 2004 med 838 000 enheter inklusive radioer i bil. 81 000 av dem var digitale, eller rundt 10 prosent av salget.
– Det blir spennende er å se hvordan salget av DAB-radioer blir nå når stortingsmeldingen om slokking av FM nå er lagt frem, sier Andersen.
Les også:
Men ikke alt er digitalt. Det ble faktisk solgt 4000 grammofoner i fjor, til avspilling av vinylplater.
Salget av mp3-spillerne får gjennomgå. Ikke mange ønsker seg en slik lenger. Her har mobilen overtatt.
TEST: Radioduellen
Vekst i PC
I fjor ble det solt 1,465 millioner PC-er. Det er en vekst på 4,5 prosent. Til og med verdien økte mer til 7,2 prosent.
Etter å ha solgt godt i en årrekke går nå salget av GPS-er til bil tilbake. Det gikk tilbake 13 prosent, men folk kjøper mer kart.
Induksjon vinner
Oppussing, sunn mat og miljø er stikkord for hvitevarer. Produsentene bringer stadig bedre produkter til et marked som nordmenn er veldig opptatt av. Salget er på 8,3 milliarder kroner. De store apparatene falt litt, men ble kompensert av de små. Verdien økte med 1,9 prosent. Til sammen ble det solt over 5,1 millioner apparater.
Den store vinneren er induksjonsplater som økte 21 prosent. Og trenden går mot innebygde produkter. Det forteller at vi fortsetter å pusse opp kjøkkenet.
Les også: – Hvitevarer kan styres trådløst
Av smått er det hårprodukter som øker fra å tørke, til å rette ut eller krølle håret.
Ovnssalget øker også. Ikke bare fordi det er kalt, men også fordi folk bytter panelovnen i en penere en. Hele 40 prosent flere ovner ble kjøpt.
Espressomaskiner økte hele 158 prosent uten at det gikk ut over salget av kaffetraktere. Av andre drikkevarer var det vinskapet som var vinneren og salget økte 23 prosent.
Les ogå: Slik blir hvitevarene i 2050
Litt vekst i år
– Vi tror på et stabilt marked, kanskje litt høyere en nå. Jeg tror TV-prisene kommer til å flate ut i år, men markedet for nettbrettene kommer for fullt. Jeg tipper salget vil ende på rundt 200 000 enheter, sier Andersen.
Nettbrett: