Britiske forskere har påvist en sammenheng mellom fingerlengde hos barn og matte- og lesekunnskaper.
Forskere ved Universitetet i Bath i England har kommet frem til overraskende resultater. Det er nemlig en klar link mellom lengden på pekefinger og ringfinger hos barn og resultatene i den såkalte SAT-testen (Standardized Assessment Test). Dette er en standardtest som måler kunnskaper i matte, lesing og skriving.
Kjønnshormoner
Forskere tror lengden på ring- og pekefinger har stor sammenheng med hvilke kjønnshormoner fosteret blir utsatt for i magen til mamma. Disse hormonene produseres av fosteret selv, og antas å påvirke både kjønnsorganene, hjernen og fingrene.
– Det er påvist at testosteron påvirker utviklingen i de delene av hjernen som oftest assosieres med romfølelse og matematiske evner. Østrogen påvirker blant annet de verbale evnene, sier Dr Mark Brosnan, forskningsleder for psykologiavdelingen ved Universitetet i Bath.
Forskerne lagde fotokopier av håndflaten til barna og målte deretter lengden av ringfingeren og pekefingeren med en nøyaktighet på 0,01 millimeter.
Deretter delte de lengden av pekefingeren på lengden av ringfingeren for å kalkulere hvert barns såkalte "digit ratio". Når de så sammenliknet denne digit ratioen med resultatene på SAT-testen, fant de at en lav ratio (altså lengst ringfinger, og dermed høyere testosteron-nivåer i tiden før fødselen) ofte kunne linkes til langt bedre resultater i matte enn i lesing. SJO