Av Aga Skorupka, phd. Arkitekturpsykolog i Rambøll og Kari Ovesen Haugland, Avdelingsleder trafikk, Rambøll
Forskningen vår viser at gode bysentrum er trygge, komfortable, nyttige og interessante for folk flest. Målt etter disse fire kategoriene, kan vi finne positive effekter av fortsatt privatbilisme innenfor ring 1 i Oslo?
- Det tok 16 år: Nå er verdens lengste jernbanetunnel ferdig
Tryggere sentrum?
Tett biltrafikk skaper støy og en følelse av utrygghet for mange. Antallet eldre stiger kraftig i årene fremover, og forskning viser at de føler seg mest utrygge når de går fra buss- eller trikkestoppet til dit de skal i byen.
For barnefamilier er trafikkbildet helt avgjørende for trygghetsfølelsen. Færre biler i sentrum vil mest sannsynlig gi økt trygghetsfølelse hos flere.
Mer komfortabelt sentrum?
Å bevege seg lett og uten hindringer gjennom byen gjør den mer komfortabel å bruke. I Oslo reiser folk på kryss og tvers mellom arbeid, hjem, innkjøp og opplevelser, men Jernbanetorget er knutepunkt for svært mange buss- og trikkereiser.
Tett biltrafikk gjør fremkommeligheten i bykjernen rundt Jernbanetorget dårligere for buss, trikk, sykkel og fotgjengere. Spesielt på tidspunkt når flest er avhengig av å komme frem, i rushtiden. Tapet til de mange som reiser uten privatbil er langt større enn de få som reiser med privatbil.
Mer interessant sentrum?
Parkeringsplasser og parkeringshus er noe av det kjedeligst i en by, de er steindøde steder som beslaglegger areal som i mange tilfeller kunne blitt brukt til næring, bolig eller kreativ aktivitet.
Mennesker gjør byer interessant, ikke biler. Vi setter oss for eksempel på benker vendt mot andre mennesker, vi setter oss ikke på benker vendt mot en trafikkert vei.
- Hardangerbrua åpnet for 18 mnd siden: Nå vil Vegvesenet bygge ny
Nyttigere sentrum?
I gode sentrum finner du butikker og tjenester som du har nytte av i hverdagen. Når Oslo Handelsstands Forening hevder at bilfritt sentrum er skadelig for handelen, er det på tynt grunnlag.
Ja, folk som går til butikken bruker mindre penger enn kjørende på hvert innkjøp, men til gjengjeld viser forskning at de handler oftere. Gående har dessuten større lojalitet til butikken og over tid bruker de faktisk mer penger enn kjørende.
Bilfritt sentrum bør selvsagt innføres smart og smertefritt som mulig, og hensynet til varetransport, håndverkere, bevegelseshemmede, beboere og andre grupper som er helt avhengig av en viss bilbruk bør sikres. Vi tror det er fullt mulig.
Hvis det viktigste hensynet er et velfungerende demokratisk bysentrum, kan vi kan ikke se at det finnes noen sterke argumenter for fortsatt privatbilisme innenfor ring 1.
- Bygges langs motorveier: Kjøreledningen sparer lastebilene for 80-90 prosent drivstoff