Fordelen med mange av dagens søkemotorer på Internett, som for eksempel Fast, Google Yahoo, er at tiden det tar fra inntasting av søkestrengen til resultatet foreligger, er svært kort.
Ulempen er at datamaskinen ikke klarer å sortere ut de dokumentene som brukeren egentlig er interessert i. Presisjonsnivået er ofte for dårlig.
Doktorgrader
Ved NTNU er det satt i gang omfattende studier for å bøte på disse problemene, blant annet gjennom to doktorgradsstudier.
Målet er å finne frem til metoder for søk og presentasjon av data. Arbeidet finansieres gjennom offshoreprosjektet Integrert Informasjons Plattform (IIP).
Ontologi
Det er for så vidt allerede utviklet verktøy som kan identifisere dokumentene bedre. Problemet er at de mer presise søkene krever så mye datakraft at det tar flere timer før resultatene kommer opp.
– For å bøte på dette tar vi i bruk ontologi, sier professor Jon Atle Gulla ved NTNU. – Ontologi er en beskrivelse av relevant kunnskap i et domene. Dette gjøres på en så formell og strukturert måte, at det skal være mulig å skille mellom relevante og ikke relevante dokumenter i mengden av treff. Verktøyet må både kunne forstå i hvilken sammenheng de enkelte dokumentene passer inn, og betydningen av de ulike ordene og begrepene i verktøyet. Intensjonen er rett og slett å gjøre søk mer intelligent, sier Gulla.
Offshorenæringen sitter på enorme mengder informasjon. Derfor er effektivt søk viktig. Men også på andre områder, som for eksempel i medisinske anvendelser, kan metodene være aktuelle.
Presentasjon
Neste utfordring er presentasjon av informasjonen for brukeren på en best mulig måte. Dette omfatter ikke bare dokumenter og resultat fra søkeverktøyene, men også sanntidsdata fra produksjons- og operasjonssystemer, seismikk og reservoarsimuleringer.
– Målet er at dataene skal formidles presist og på en måte som gjør det enklere å fatte riktige beslutninger, sier Gulla.
Presentasjonen kan for eksempel gjelde dokumentasjon og måledata fra en gitt komponent, eksempelvis en ventil. Noen ganger vil det være hensiktsmessig å presentere informasjonen i 3D, andre ganger i 2D, eller ved hjelp av lyd eller følelse.