Det er ingen tvil om at du får de mest teknologisk avanserte bilene om du legger de største beløpene på bordet. Biler som Tesla Model S, Mercedes EQS og Porsche Taycan koster fort godt over en million kroner, men er teknologisk sett minst ett nivå over bilene som har en mer tilgjengelig pris.
Det betyr ikke nødvendigvis at slike biler bare er laget for å være leketøy for bemidlede mennesker. De kan fungere som et springbrett for teknologi som finner veien nedover i modellutvalget.
For eksempel har teknologi som har debutert i Mercedes S-klasse, som airbag, servostyring, fartsholder og ABS-bremser funnet veien nedover i Mercedes' modellutvalg, og er standardutstyr på selv billige biler i dag.
I denne episoden av Elbil – Teknisk sett har vi snakket med Porsche Norge-sjef Morten Scheel om teknologien som debuterte i Porsche Taycan, og hvordan den vil dryppe nedover i modellutvalget. Ikke bare hos Porsche, men i Volkswagen-gruppen generelt.
Elbil – Teknisk sett
I podkasten Elbil – Teknisk sett tar Teknisk Ukeblads journalister Mathias Klingenberg og Marius Valle opp ulike temaer knyttet til elbiler. Vi snakker om bilmodeller vi tester, intervjuer mennesker som jobber med elbil, og dykker ned i tekniske detaljer og konsepter.
Du kan forvente en upolert, entusiastisk podkast i uformelle settinger. Vi filmer alle podkastene, slik at du kan velge om du kun vil høre eller også se oss og bilene.
Vi er svært glade for alle tips og innspill: Kontakt gjerne Marius eller Mathias med kommentarer, kjeft, eller forslag til temaer og/eller intervjuer.
Elbil – Teknisk sett vil vanligvis publiseres hver tirsdag ettermiddag, og er tilgjengelig både som rent lydopptak og med video på TU.no.
Her finner du Elbil – Teknisk sett:
Vil du høre mer? Lytt også til vår ukentlige podkast Teknisk sett – Moberg & Valmot: