Finnfast skal gi øyene Finnøy og Talgje i Boknafjorden fast forbindelse til Rennesøy, som har vært knyttet til fastlandet siden 1992. Mellom Rennesøy og Finnøy går Finnøytunnelen. Fra denne tar Talgjetunnelen av i et underjordisk kryss. Den skal sørge for at de 170 innbyggerne på øya Talgje får fastlandsforbindelse samtidig med innbyggerne på Finnøy.
Talgjetunnelen er 1 468 meter lang. På grunn av det beskjedne folketallet på øya er ikke profilet større enn T 5,5, men det er seks møteplasser med profil T 8,5. Stigningen er ikke beskjeden, på det meste er den oppe i 102 promille.
Finnøytunnelen er 5 685 meter lang uten portaler. Den går under Talgjefjorden som skiller Rennesøy og Finnøy. I denne fjorden ligger Talgje. Under Talgje ligger krysset hvor Talgjetunnelen tar av.
Hele Talgjetunnelen er drevet fra hovedtunnelen. Da Finnøytunnelen ble sprengt, var inndriften svært langsom fra Rennesøysiden på grunn av dårlig fjell og stor innlekkasje. På den andre siden var fjellet mye bedre. Dette førte til at gjennomslaget fant sted nærmere Rennesøy enn forutsatt.
Det underjordiske krysset ligger nærmere Rennesøy enn Finnøy. Den langsomme inndriften fra Rennesøysiden førte derfor til forsinket anleggstart på Talgjetunnelen, fordi det tok lenger tid enn forutsatt å komme fram til krysningspunktet. Svært godt fjell gjorde det mulig å ta inn forsinkelsen. Inndriften var dobbelt så stor som planlagt. Det var ikke nødvendig å injisere en meter. Behovet for sikring var også beskjedent, det er brukt tre bolter og halvannen kbm sprøytebetong pr. løpemeter.
Sprengsteinen fra Talgjetunnelen ble kjørt ut på Rennesøy hvor den ble lastet over i lekter og fraktet lenger inn i Boknafjorden. Her brukes den til å etablere en fast forbindelse mellom øyene Tjul og Nord-Taglje.
Fra Talgjesiden er det bare sprengt forskjæring. Den er til gjengjeld ruvende. Noe av sprengsteinen fra denne er brukt til anlegg av tilstøtende veg. Resten er brukt til å bygge en molo for en innbygger på Talgje som måtte avstå grunn til vegen. Han fikk sprengstein i stedet for penger som erstatning for grunnen.
NCC har hovedentreprisen på Finnfastprosjektet. Når det fullføres om et år, blir fergesambandet Hanasand-Talgje-Ladstein innstilt. Prisen er beregnet til 560 millioner kroner. Det meste skal tas inn som bompenger. Foreløpig er det ikke noe som tyder på at overslaget vil sprekke.