For seks år siden var det her det norske elbileventyret Think havnet i grøfta for siste gang.
Nå skal fabrikken bli sentrum for en ny satsing på utvikling og produksjon av elektriske drivlinjer for den europeiske bilindustrien.
Det er i hvert fall ambisjonen når den kinesiske batteriprodusenten CATL går inn på eiersida i Valmet Automotive.
Perfekt partnerskap
CATL, som står for Contemporary Amperex Technology Limited, er et privat selskap som holder til i Ningde på den kinesiske østkysten, rett ved Taiwanstredet. Selskapet regnes som en av de tre største batteriprodusentene i Kina, og skal visstnok ha en rekke bilprodusenter på kundelista allerede.
Nå er målet å ta del i den voksende elbilindustrien i Europa. Første steg er å ta 22 prosent eierskap i Valmet Automotive, som i tillegg eies av de to finske investeringsselskapene Pontos og Tesi, og bli en aktiv eier i Finland.
– Vårt felles mål med dette strategiske samarbeidet er å skaffe oss en sterk posisjon i det europeiske elbilmarkedet. Valmet Automotive, med sine langvarige og gode forbindelser med europeiske bilprodusenter og sin verdensledende kompetanse på produksjon og engineering, er en perfekt partner for oss, sier daglig leder Jia Zhou i CATL i en melding.
Selskapet lager i dag celler og ferdige batteripakker for alle slags ladbare kjøretøy. De produserer NMC-celler og LFP-celler som de opplyser har en energitetthet på henholdsvis over 180 og 130 Wh/kg.
- Framtidsrettet: Her produseres elbilen og bensinbilen på samme linje
Utvider for Mercedes-Benz
Fabrikken ble etablert gjennom et samarbeid mellom finske Valmet og svenske Saab-Scania i 1968. Da var formålet å produsere Saaber for det finske markedet.
Både Saab 95, 96, 99, 90, 900, 9.000 og 9-3 ble laget her, til sammen 738.000 fram til 2003. I 1995 ble selskapet omdøpt til Valmet Automotive og Valmet tok eierskapet alene.
Nå er selskapet i ferd med å starte serieproduksjon av Mercedes-Benz GLC, i tillegg til A-klasse som de produserer i dag. GLC-prosjektet er gedigent og noe det er jobbet med siden avtalen ble inngått for litt over et år siden: Valmet Automotive ble like før jul ferdig med ei ny produksjonslinje med hele 316 nye roboter.
Automatisering fjerner åpenbart ikke behovet for folk. Selskapet skal i løpet av 2017 rekruttere hele 900 nye fabrikkarbeidere og ingeniører. Valmet Automotive har i dag 2.500 ansatte i Finland, Tyskland og Polen.
- Bilfabrikantene kjemper om elbil-tronen: Daimler putter 90 milliarder kroner i elbilutvikling
– Nå er tida inne
Når Valmet Automotives styreleder Jarkko Sairanen skal fortelle om den nye finsk-kinesiske elbilsatsingen, kommer han med uttalelser som ikke nødvendigvis er så artige å høre for dem som tapte penger på Think, eller dem som generelt ønsker at norsk industri skal lykkes og fortsatt er irritert på at et norsk elbilforsprang ble skuslet bort.
– Elbilmarkedet er i fundamental endring og vi forventer en markant vekst. Med CATLs kompetanse og ressurser kan vi satse på dette veldig interessante markedet til akkurat riktig tid, sier Sairanen.
Om det var produktet eller tida som var feil skal være usagt, men samme selskap produserte altså elbiler allerede i 2009.
Det siste grepet som ble gjort før den siste og endelige konkursen i Think våren 2011, var nemlig å flytte fabrikken til Finland, nærmere bestemt Uusikaupunki (Nystad) sørvest i landet.
Lagde 1.794 Think City
I august 2009 ble Think reddet for siste gang ved at batteriprodusenteieren Ener1, det statlige investeringsselskapet Investinor, General Electric og det amerikanske ventureselskapet Kleiner Perkins Caufield gikk inn med nye 47 millioner dollar.
Samtidig ble altså produksjonen flyttet fra Aurskog til de nye deleierne Valmet Automotive. En periode ble elbilen skrudd sammen under samme tak som Porsche Boxster/Cayman, den amerikanske og senere konkursrammede Fisker Karma og en dansk, elektrisk golfbil som het Garia.
Like før jul dette året rullet de første Think City ut fra produksjonslinja, men det gikk bare halvannet år før selskapet var konkurs igjen. Da hadde finnene produsert 1.794 Think City.
- 12 myter og fakta: Er elbilen egentlig miljøvennlig?
Karma til California
Uttalelsene fra Valmet Automotive nå er et ekko av hva som ble sagt sommeren 2008, da det ble klart at Fisker Karma skulle bygges der.
– Markedet for miljøvennlige elbiler spås å vokse veldig raskt. Vi er stolte over å være i «pole position» i denne utviklingen, sa Ilpo Korhonen, som fortsatt er direktør, da.
Nå byr altså sjansen seg på nytt for å komme seg i teten innenfor dette markedet, som jo ser ganske annerledes ut i dag enn for ni år siden.
Når det gjelder Karma, ble produksjonsutstyret med noen Valmet-ansatte på lasset flyttet til Moreno Valley øst for Los Angeles i fjor, etter å ha blitt solgt til Karma Automotive. Den ladbare hybriden er gjenfødt som Karma Revero, med noen få oppgraderinger, og selges i USA fra 130.000 dollar.
- Les flere artikler om elbil