Kontrakten gjelder fra 1. september neste år til 31. august 2020. Vanligvis gjelder slike kontrakter i fem år. Grunnen til at denne kontrakten bare er for fire år, er at Vegvesenet vurderer å slå sammen områdene Grenland og Nedre Telemark sør.
Driftskontrakten for det siste området gjelder fra 1. september 2014 til 31. august 2019. Vegvesenet har opsjon på et års forlengelse. Hvis sammenslåingen blir vedtatt, kan opsjonen benyttes. Dermed utløper driftskontraktene for de to områdene samtidig.
Vegvesenet har også opsjon på et års forlengelse av kontrakten for Grenland. Den kan benyttes hvis sammenslåingen ikke blir vedtatt.
Inntil videre er det NCC som har ansvaret for Grenland. Kontrakten har en verdi på 156 millioner kroner.
Grenland består av kommunene Drangedal, Nome, Siljan og Skien. En del av riksveg 36 gjennom Sauherad og fylkesveg 359 gjennom Bø inngår i området.
I Grenland er det 51 km riksveg, 401,7 km fylkesveg og 49,7 km gang/sykkelveg. 0,57 km kommunal veg i Skien inngår også i kontrakten.
12,4 km av gang/sykkelvegene inngår ikke i driftskontrakten i inneværende periode. Disse går langs veger som hadde fylkesvegstatus før forvaltningsreformen trådte i kraft i 2010.
Kommunene har hittil hatt ansvar for driften av disse gang/sykkelvegene, men i Telemark blir det en forandring på dette. Fylket skal overta ansvaret for dem etter hvert som de nye driftskontraktene begynner å gjelde.