– Folk betaler dyrt for å reparere skader som skyldes hull, sprekker og dårlige veier. Politikerne må prioritere veivedlikehold på et helt annet nivå enn det de hittil har gjort, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF.
Her taues trikken ut av butikken
Vedlikehold må prioriteres
Spesielt fylkesveiene er i dårlig forfatning. Sammen med riksveiene er det et etterslep på vedlikehold som vil koste nærmere 100 milliarder å utbedre.
– Vi ser at det er særlig i distriktene at dårlige veier fører til bekymring for folk. Mange veier oppleves ikke som trygge. Politikerne må ta folks bekymring på alvor. Mer av veimidlene må brukes på vedlikehold, slår Ryste fast.
Blir sendt fra etat til etat
Det er i tillegg svært vanskelig å få erstatning fra de som har ansvaret for veiene dersom du er uheldig og får skader på bilen.
– Bilistene opplever å bli kastet mellom stat og fylke som eier veiene, og videre til entreprenørene som har ansvar for vedlikeholdet. Det er altfor vanskelig både å finne frem og å vinne frem, sier Ryste.
– Det må bli enklere å få erstatning, men først og fremst må vedlikeholdet prioriteres opp, så færre opplever dette, sier Ryste.
Undersøkelsen er basert på et landsrepresentativt utvalg på 1000 respondenter, utført av Norstat på vegne av NAF, 3.-8-september 2021.
Hvilken type skade var det snakk om? (flere valg mulig)
TOTAL |
|
Skade på dekk/felg |
54 % |
Skade på frontrute/glass/lykter |
39 % |
Skade på hjulstilling/hjuloppheng/bremser |
37 % |
Skade på lakk/riper/mindre bulker |
34 % |
Større skade på karosseri |
7 % |
Sammenstøt eller utforkjøring |
8 % |
Påkjørsel |
3 % |
Personskade |
2 % |
Annet |
6 % |
TOTAL |
190 % |
Budsjettlekkasje: Regjeringen vil gi 1,1 milliarder kroner mer til drift og vedlikehold av riksveier