E 18 har blitt utvidet etappevis siden strekningen Eik-Gutu sør for Drammen ble åpnet i 1995. Da den nye fire-feltsvegen mellom Kopstad og Gulli i Vestfold var ferdig i desember 2007, gjensto det bare to kilometer to-feltsveg mellom Oslo og Tønsberg. Arbeidet med å utvide denne siste strekningen til fire felt var da godt i gang.
I juni i fjor var en 1,8 km lang tunnel klar til å overta sørgående trafikk på E 18. Dermed var i realiteten fire-feltsvegen etablert. Men gamle E 18 hadde vært i bruk i over 30 år, og tilfredstilte ikke lenger tidens krav. Den nye tunnelen overtok derfor trafikken i begge retninger, mens den gamle ble oppgradet til en standard som forventes på en moderne motorveg.
28. januar ventetiden over. Vegstrekningen som har overtatt nordgående trafikk går ikke bare i tunnel. Den gamle Kleivenetunnelen er bare 560 meter lang, resten av de to kilometrene går i dagen.
Frydenhaug og Baserud er ytterpunktene for den siste strekningen som har fått fire felt. Mens arbeidet pågikk der, var det også arbeid i gang på strekningen Baserud-Eik. Den er også to kilometer lang. Her har det vært fire felt lenge, men standarden var vesentlig dårligere enn på E 18 for øvrig. Feltene var smale, og mellom kjørebanene var det ingen bred midtdeler, bare betongelementer. Å utvide en slik veg til en moderne fire-felts motorveg har krevd mange kvadratmeter areal og mye penger.
De totale kostnadene for parsellene Frydenhaug-Baserud og Baserud-Eik kommer på nesten 800 milioner kroner etter dagens kroneverdi. Mesta har hatt hovedentreprisen på driving av den nye Kleivenetunnelen og på oppgraderingen av den gamle fire-feltsvegen.