ELBIL

Fire mangler i Nasjonal ladestrategi

Vil vi få en mer bærekraftig transportsektor med den nasjonale ladestrategien? Nei, mener leder for e-mobilitet i Apcoa Parking, Marcus Steinsvåg.

Det står ingenting om bærekraftig utvikling av ladestasjonene i den nasjonale ladestrategien, skriver artikkelforfatteren og peker på fire mangler.
Det står ingenting om bærekraftig utvikling av ladestasjonene i den nasjonale ladestrategien, skriver artikkelforfatteren og peker på fire mangler. Illustrasjonsfoto: Marius Valle
Marcus Steinsvåg, leder for e-mobilitet i Apcoa Parking
28. aug. 2023 - 12:56

Nasjonal ladestrategi (lansert av regjeringen i desember 2022) signaliserer en forpliktelse til å akselerere overgangen til elektriske kjøretøy. Men spørsmålet er: Vil den fremme en mer bærekraftig transportsektor? 

Strategien understreker at det må satses på omfattende og pålitelig utbygging av ladestasjoner og infrastruktur, og det er avgjørende for å øke adopsjonen av elektriske kjøretøy samt bidra til å redusere behovet for fossilt drivstoff. 

Ladestasjonenes utvikling

Den nye nasjonale ladestrategien er et viktig steg mot å oppnå en bærekraftig transportsektor, mener Marcus Steinsvåg i Apcoa Parking. <i>Foto:  StudioF2/Ingar Næss</i>
Den nye nasjonale ladestrategien er et viktig steg mot å oppnå en bærekraftig transportsektor, mener Marcus Steinsvåg i Apcoa Parking. Foto:  StudioF2/Ingar Næss

Miljø, klimamål og nullutslipp er nøye beskrevet flere steder i strategien, og tabeller med informasjon og statistikk viser anslag for elbilparker og hurtigladebehov. Et eget kapittel beskriver også bruker- og betalingsløsninger, nettilknytning og kraftsystem, arealdisponering og økonomiske konsekvenser. 

Men ingen steder i Nasjonal ladestrategi står det noe om bærekraftig utvikling av ladestasjonene. Hvilke forutsetninger skal ligge til grunn for hvordan utbyggingen skal foregå på en bærekraftig måte, slik at vi faktisk jobber med å redusere klimautslippene?

Fire punkter som burde vært inkludert;

  • Fornybar energi: Ladestrategien bør fremme bruk av fornybar energi i ladeprosessen. Dette vil sikre at elektriske kjøretøy gir en betydelig reduksjon i klimautslippene og samtidig bidra til å bygge en bærekraftig energisektor som helhet.
  • Åpen kommunikasjonsprotokoll: I utbyggingen er det viktig å implementere åpen kommunikasjonsprotokoll (OCPP – Open Charge Point Protocol) i selve ladeløsningene, slik at alle ladestasjoner er kompatible med all ladeinfrastruktur.
  • Nettverksbelastning: Økt etterspørsel etter lading kan føre til belastning på strømnettet. Smarte ladestyringssystemer og lastbalansering kan bidra til å minimere belastningen og sikre effektiv bruk av tilgjengelig energi.
  • Samspill: Samspill med andre transportformer er viktig. For å oppnå en helhetlig og bærekraftig transportsektor må den nasjonale ladestrategien også vurdere samspillet med andre transportformer. Satsing på et godt utbygd og tilkoblet kollektivtransportsystem, sykkelinfrastruktur og gangveier kan bidra til å redusere behovet for privatbilisme og dermed behovet for lading. 

Trenger kontinuerlig evaluering

Den nye nasjonale ladestrategien er et viktig steg mot å oppnå en bærekraftig transportsektor. Det er imidlertid viktig at strategien implementeres med mer fokus på bærekraftsmålene, samt kontinuerlig evaluering for å sikre at vi faktisk når målene.

Med en kombinasjon av riktig politikk, teknologisk utvikling og samfunnsengasjement kan Norge fortsette å være en pioner innen elektrisk mobilitet og bærekraftig transport. 

Klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen har sendt brev til EU-kommisjonen og ber dem snu om negative utslipp. Hvis ikke risikerer Norge å ikke oppfylle klimaforpliktelsene til EU.
Les også

Ber EU snu: – Fare for at de norske målene ikke nås

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.