Fjord1 som driver sambandene i dag, er en av de fire anbyderne. De øvrige er Boreal Sjø, Norled og Torghatten Trafikkselskap.
Victor Størdal som er leder for fergeseksjonen i Møre og Romsdal er fornøyd med interessen for oppdraget. - Ofte er det bare et eller to rederier som gir pris på slike oppdrag, sier han.
Hvor mye hver av dem vil ha for jobben, er foreløpig ikke offentlig fordi rederiene konkurrerer på mer enn pris. Ved evalueringen teller pris 85 prosent. De siste 15 prosentene er delt likt på energiforbruk og CO2-utslipp.
Fylkeskommunen tar risken
De fire sambandene er Arasvika-Hennset på fylkesveg 682, Edøya-Sandvika på fylkeveg 669, Kvanne-Rykkjem på fylkesveg 670 og Seivika-Tømmervåg på fylkesveg 680.
Kontraktsperioden gjelder fra 1. januar 2020 til 31. desember 2030. Kontrakten som gjelder fram til utgangen av 2019 omfatter også sambandet Kanestraum-Halsa på E39. Den trådte i kraft 1. januar 2012.
Den nye kontrakten blir en bruttokontrakt. Det vil si oppdragsgiveren, som er Møre og Romsdal fylkeskommune påtar seg all risiko. Rederiet som får kontrakten, får en fast pris for jobben, og alle billettinntektene går til oppdragsgiveren.
Strenge miljøkrav
Det blir stilt strenge miljøkrav til fergene som skal gå i de fire sambandene. Kravene til dem som skal gå mellom Edøya og Sandvika og mellom Seivika og Tømmervåg er spesielt strenge. Et av kravene er at fergene ikke skal være eldre enn 10 år.
Årsaken er at de to sambandene er en god del lengre enn de andre. Det betyr at utslippene fra de to lengste sambandene får større innvirkning på miljøet.