Konsulentselskapene Asplan Viak, Multicinsult Norge, Rambøll Norge og Structor Lillehammer har fått jobben med å gjennomføre verdianalyser av forskjellige ruter i riksveinettet. Til sammen åtte selskaper hadde gitt pristilbud på kontrakten som har en totalverdi på 12 millioner kroner.
Riksveinettet er delt inn i åtte korridorer og 18 ruter, og det er som en del av grunnlagsarbeidet for Nasjonal Transportplan 2022-2033 Vegvesenet ønsker å få gjennomført en verdianalyse av flere ruter.
![Saltenpendelen mellom Rognan og Bodø utgjør siste del av Nordlandsbanen, og ble åpnet i 1962.](https://images.gfx.no/undefinedx/2858/2858004/saltenpendelen-mellom-valnesfjord-og-oteraga-02-edited-1920x1081.jpg)
Dette kan bli landets første strekning med batteritog
![Xometry](https://images.gfx.no/80x/2852/2852686/xometry%2520logo%2520slogan%2520blue.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy229,cw1999,ch666,2000x/2870/2870873/image1.png)
To analyserer samme strekning
Hvor mange ruter som skal analyseres , er ikke bestemt ennå. I første omgang er tre strekninger plukket ut. Det er E16 Voss-Bergen, E39 mellom Åsane og Halhjem ved Bjørnafjorden og Riksvei 3 Kolomoen-Ulsberg med tilknytninger.
Disse første strekningene er fordelt slik at Rambøll og Multikonsult analyserer E16- og Riksvei 3-strekningen, mens Asplan Viak og Structor analyserer E39-strekningen, og den neste strekningen som blir plukket ut for analyse.
Grunnen til at to firmaer skal analysere hver strekning parallelt, er rett og slett for å sikre størst mulig bredde i arbeidet, forteller Oskar Kleven, som er Vegvesenets fagansvarlige for oppdraget.
– Flere øyne ser bedre, og vil gi oss en grundigere gjennomgang av strekningene sier Kleven.
![Regjeringens planer for skredsikring holder ikke mål, mener NAF.](https://images.gfx.no/undefinedx/2673/2673188/P5010044.jpg)
NAF: Gigantisk etterslep på skredsikring av riksveiene
Utfordringer og kostnader
Verdianalysen er en systematisk gjennomgang strekningen, og eksempler på temaer som gjennomgås er:
- Mål og kvalitet for strekningen
- Trasévalg i forhold til mål og kvalitet for strekningen
- Tekniske løsninger og kostnader
Vegvesenet og konsulentene har 3-4-dagers samlinger for hver strekning, før konsulentene bearbeider resultatene.
Analysene vil bli delt opp i tre dokumenter. Det ene inneholder behovene og mål for tiltak på strekningene. Det andre er en teknisk rapport som inkluderer trasévalg. Det tredje tar for seg ikke prissatte virkninger i forhold til det som er gjort av tidligere utredninger på strekningene.
– Verdianalysene innebærer at vi finner ut hvilke utfordringer veien skal løse, og får en riktig kostnad på prosjektene i forhold til det. For Vegvesenet er en god analyse av trafikktall og utbyggingskostnader viktig for å få kostnadene ned og nytten for samfunn og trafikanter opp i prosjektene våre, sa vegdirektør Ingrid Dahl Hovland til Veier24 da oppdraget ble utlyst i desember i fjor.
![Det er nå ikke lenger krav om at det skal ha vært ulykker på strekningen for å sette opp fotobokser.](https://images.gfx.no/undefinedx/2867/2867335/NTB_MfHBV2HOy8w.jpg)
Norge har 428 fotobokser. Nå kan det komme flere