Statens Havarikommisjon for Transport (SHT) jobber med å samle inn all mulig informasjon.
– Vi kan ikke konkludere med noe ennå. Vi vil snart begynne å analysere materialet vi har innhentet, men mangler fortsatt litt, sier havariinspektør Elisabeth Juel Ramos til Teknisk Ukeblad.
Fire teorier
Fire scenarier er mulig: Feil ballastering, slakke tanker – dvs. halvfulle, forskyvning av last og vanninntrenging.
– Vi vil ikke binde oss til noen av teoriene og holder alle muligheter åpne, sier Ramos.
Uskadd
Skipet, som ble bygget i 1971, er lokalisert på ca. 100 meters dyp ved øya Koster, uten synlige skader. Svensk Kustbevakningen har filmet skipet med ubemannet ubåt (ROV).
Bildematerialet vil bli grundig gransket av SHT. Samtidig vil de gå nøye gjennom alle elektroniske data av skipets siste bevegelser og posisjoner fram til det sank.
Lærdom
Administrerende direktør Tore Myklebusthaug i Myklebustaug Managemenet, som eide skipet, håper havarikommisjonen finner årsaken raskt.
– Vi har ett skip til som går i samme trafikk og vi har flere skip med gravemaskin på dekk. For oss er det viktig å få vite årsak til forliset raskt slik at vi kan ta lærdom av det, sier han til Teknisk Ukeblad.
Hele mannskapet på seks, to ukrainere og fire russere, gikk ned med skipet.
Rolig kaptein
Myklebusthaug opplyser at mannskapet var godt kjent med skipet og hadde lang erfaring fra rederiet.
Kapteinen ringte til rederiet en time før forliset og fortalte at det ville gå inn Kosterfjorden for å søke ly fra stormen, som også skapte problemer for Full City. Skipet hadde da en liten slagside, men kapteinen var rolig.
En halv time før skipet sank, var rederiet igjen i kontakt med kapteinen, som da opplyste at han hadde en halt times seiling igjen før han kom i le.
– Kapteinen virket da helt rolig, sier Myklebusthaug, som sier at forliset preger alle de ansatte i det lille rederiet.
Ifølge SHT sier lokalbefolkningen ved Koster at fjorden kan være svært vanskelig med røff sjø og høye bølger under enkelte værforhold.
Jevnet lasten
Havarikommisjonen har innhentet informasjon fra Karlshamn i Sverige der Langeland lastet stein.
Lasten ble likt fordelt i hele lasterommet slik at det ikke skulle være minimal mulighet til å forskyve seg.
Friksjonen i lasten er også svært stor, så en rakst forskyving er nær utelukket. Ifølge rederiet ble gravemaskinen på dekk i tillegg brukt for å jevne ut toppen av lasten. Skipet ble lastet med stein, ca. 10 cm i omkrets, som brukes som råmateriale for produksjon av isolasjonsmaterialet steinull hos Rockwool i Moss.
Ikke nødrop
– Forliset må ha skjedd utrolig raskt. Skipet rakk ikke å sende ut noe nødsignal, sier Myklebusthaug. Han tror årsaken til forliset må være en kombinasjon av flere faktorer.
Havarikommisjonen tør ikke love noe tidspunkt for sin rapport. SHT jobber også med Full City-forliset.