Det melder Statens vegvesen, som nå skal kvalitetssikre all dokumentasjon og kontrollregne tilbudene for å vurdere hvem som fra og med 1. september 2023 får oppgaven med å drifte veiene i dette kontraktsområdet.
Disse har levert tilbud
Det understrekes at dette er oppgitte priser før kvalitetssikring av dokumentasjon og kontrollregning:
Tilbyder |
Tilbudssum (kroner eks. mva.) |
Presis Vegdrift |
503 140 435,23 |
Mesta |
516 345 138,00 |
Veidekke Industri |
522 592 426,00 |
Stian Brenden Maskinservice |
584 056 500,00 |
Varigheten for kontrakten er til og med 31. august 2028, med mulighet for forlengelse for en periode på ytterligere 12, 24 eller 36 måneder ved enighet mellom partene. Statens vegvesen har i tillegg opsjon på å forlenge kontrakten med 12 måneder, fra og med 1. september i det året kontrakten var avtalt å skulle slutte.
Variert og viktig kontrakt
Geografien i kontraktsområdet varierer mellom lavtliggende terreng og fjellovergang til kyst og byområder i Ålesund.
– God, sikker og forutsigbar drift av riksveiene i dette området har stor betydning for nærmiljø, privattrafikanter og næringstransportene. Alt fra drift av motorveier og landeveier til bygater, gang- og sykkelveier, rasteplasser, tunnelløp og bruer, samt mindre vedlikeholdsoppgaver inngår i kontrakten, sier Rotlid.
Trafikken på strekningene varierer fra 2000 til 26.000 kjøretøy. Det forventes en trafikkvekst på cirka 1,5 prosent i kontraktsperioden. Den totale lengden på 361,7 kilometer er fordelt på cirka 307,7 kilometer riksvei og cirka 54 kilometer gang- og sykkelvei.
Har satt av seks uker til rettskrangel om grunnforhold