Det første oppdragene gjelder tunnelene på ny riksveg 7 mellom Sokna og Ørgenvika. Den ene omfatter levering av vifter til Rallerund- og Ørgenviktunnelen. Montering av viftene er ikke med i oppdraget.
Når slike jobber lyses ut, kan leverandørene ofte velge hvor mange vifter de vil montere, fordi Vegvesenet bare stiller krav til den totale kapasiteten. Slik er det ikke i dette tilfellet. Anleggsentreprenøren har allerede boret for boltegruppene og er godt i gang med permanent sikring av tunnelene. Hvis man senere skal lage nye boltehull gjennom sikringen, blir det kostbart.
I denne situasjonen har Vegvesenet valgt å sette en øvre grense for hvor mange vifter som kan monteres. I den 2 810 meter lange Rallerudtunnelen kan det være maksimum 16 vifter, i den 3 660 meter lange Ørgenviktunnelen er grensen satt til 22 vifter.
4. februar er det også anbudsfrist for levering av armaturer med lyskilder i de to tunnelene pluss en 180 meter lang miljøtunnel som inngår i prosjektet.
Det skal være natrium høytrykksarmaturer i innkjøringssonene og LED-lys i indre sone. Det er ingen krav til antall armaturer, i denne entreprisen stiller Vegvesenet bare funksjonskrav.
De to andre oppdragene har anbudsfrist 15. februar. De gjelder Nestunnelen på E 16 i Hole kommune, som ble stengt for oppgradering etter at et tungt betongflak falt ned fra hengen i mars 2011.
Nestunnelen er 1 276 meter lang. Også på dette prosjektet har Vegvesenet valgt å lyse ut leveranser av armaturer og vifter som to separate entrepriser.
I denne tunnelen skal også innkjøringssonene belyses med natrium høytrykksarmaturer. I indre sone skal det være lysrør. Det er ingen spesielle krav til antallet når det gjelder vifter og armaturer, bare funksjonskrav.