Det nest laveste anbudet er gitt av Mesta. Det er på 13,893 mill. De øvrige anbyderne er Isachsen Entreprenør fra Nedre Eiker (15,951 mill.) og Oscar og Tormod Wike fra Tønsberg (16,301 mill.).
Bomstasjonene i Sande ble opprettet for å finansiere utbyggingen av E18 gjennom nordre Vestfold. Første del av dette prosjektet ble åpnet 30. oktober 2001. Regningen kom på nesten 3,1 milliarder kroner. Det meste er dekket med bompenger.
Innkrevingen begynte 2 januar 2002. Hvis alt hadde gått som planlagt, hadde det fortsatt til årsskiftet 2016/2017. Slik gikk det ikke - 1. oktober er det slutt. Deretter blir bomstasjonene fjernet.
10 felt på Løvås
Den største bomstasjonen står på Løvås ca. en kilometer nord for Hanekleivtunnelen. Der er det fem felt i hver retning. På rampene i krysset ved tunnelen står det to mye mindre bomstasjoner. Dessuten er det en på Ødegården på gamle E18, som nå heter fylkesveg 313. Denne ble etablert for å hindre at man kunne kjøre gratis på gamlevegen.
Entreprisen omfatter demontering av alt utstyr. Dessuten skal de fleste utvidelsene av vegene fjernes, slik at de framstår slik de ville sett ut hvis det aldri hadde vært bomstasjoner der. Unntaket er nordgående kjørebane på hovedstasjonen på Løvås. Her skal arealet brukes til kontrollstasjon for politiet og Statens vegvesen. Den som får kontrakten, skal også skifte ut mange skilt med stedsnavn. Disse har også informasjon om prisene for å passere bommene i tillegg til stedsnavnene.
Det meste er ubrukelig
Det meste av utstyret som demonteres er ubrukelig etter å ha blitt utsatt for vær og vind i nesten 12 år, men Vegvesenet vil se om det er mulig å bruke støtputene om igjen.
Prosjekteringen av rivingen er utført av Asplan Viak. Jobben må være fullført innen utgangen av april neste år.
Prognosene som viste at nedbetalingen skulle vare i mer enn tre år til, var basert på en trafikkvekst på 15,5 prosent i perioden 2003-2013. Veksten ble i stedet på 29 prosent.
Avdelingsdirektør Tore Kaurin i Statens vegvesen Region sør er ikke overrasket over dette. - Det er vanlig å lage konservative prognoser for trafikkutvikling for å få robuste planer for nedbetaling, sier han.
Trusler om aksjoner
Basert på anbudene som er kommet inn, er rivingen av bomstasjonene kostnadsberegnet til 26 millioner kroner. I den summen er moms, prosjektering og byggherrekostnader inkludert. Dette beløpet dekkes også med bompenger, men det gjør ikke utgiftene til kontrollstasjonen på Løvås.
Selv om bompengene blir nedbetalt tre år og tre måneder tidligere enn forutsatt, er det noen som er misfornøyd. Hvis rivingen av bomstasjonene ikke hadde vært bompengefinansiert, kunne innkrevingen avsluttes en måned tidligere, hevder Bilistenes Aksjonsgruppe, som truer med aksjoner mot bomstasjonene hvis de ikke blir fjernet 1. september.
Vedtatt av Stortinget
Tore Kaurin har ikke så stor forståelse for truslene. - Det er ingen nyhet at riving av bomstasjonene skal betales med bompenger. Det går klart fram av stortingsvedtaket, sier han.
Om bomstasjonene virkelig kunne vært fjernet allerede 1. september hvis rivingen ble dekket over statsbudsjettet, er et annet spørsmål. Bilistene Aksjonsgruppe hevder at rivingen koster 45 millioner kroner. Det stemmer ikke med Vegvesenets beregninger.
- For en tid siden gjorde vi et foreløpig overslag som viste at rivingen ville koste 40-45 millioner. Det er nå nedjustert til 26 millioner, sier Tore Kaurin.