Nå er det klart: Ulykkene, som ifølge opplysninger fra National Transportation Safety Board minst har kostet 148 mennesker livet, skyldes i hovedsak at sålen separerer fra dekkstammen.
En årsak til dette er at overgangen mellom såle og stamme er feilkonstruert, noe Firestone har innrømmet. Feilen gjør at gummien sprekker slik at fuktighet trenger inn til det flettede ståltrådbeltet som gir stammen styrke og stivhet. Når stålet så ruster slipper gummien taket i den, slik at dekksålen til slutt løsner fra dekket.
En annen årsak er at to hele serier som ble produsert ved Firestones fabrikk i Decatur i Illinois, har feil gummikvalitet i overgangen mellom såle og stamme. Også i disse dekkene slipper sålen taket.
Ytterligere en avdekket ulykkesårsak er at Ford og Firestone ikke er enige om dekktrykket. For lavt trykk gir varmgang i dekket, og varmgang provoserer frem at sålen løsner fra stammen.
Firestone vil ha 50 prosent høyere trykk i dekkene bl.a. fordi Explorer nå er en tyngre bil enn før. Ford innrømmer ingen direkte feil men har i følge Firestone gått med på at det nå er lov å kjøre bilen med 50 prosent høyere lufttrykk.
Markedseksperter ved University of Detroit at Mercy, sier at det ganske sikkert bare er et spørsmål om tid før dekkmerket Firestone helt forsvinner fra markedet. Salget sank 40 prosent da ulykkene ble kjent.
Konsumentene vil kanskje ikke merke noe særlig til dette, idet Firestones eier - japanske Bridgestone - jo kan fortsette produksjonen av de forbedrede dekkene. De kan bare endre navnet i støpeformene slik at dekkene heretter får Bridgestones navn, og ikke det nå så belastede, 130 år gamle amerikanske Firestonenavnet.