FRANKFURT: Det mener den kjente danske bildesigneren og hybridmakeren Henrik Fisker.
Kan gå foran
Han peker på at Norge sammen med Danmark har verdens kanskje beste virkemidler for rene elbiler. Imidlertid befinner de ladbare hybridene seg fortsatt i et avgiftsmessig limbo.
– Det kan Norge gjøre noe med ved å gå foran og lage offensive insentivordninger også for plug-in-hybrider, sier Fisker til Teknisk Ukeblad.
Fisker er ikke helt uhildet i saken. Han er grunnlegger og sjef for Fisker Automotive som om sju måneder starter produksjon av den ladbare hybriden Fisker Karma.
80 km på bare el
Selv om den har potensial til å praktisere som ren elbil i det daglige, vil den med dagens regelverk avgiftslegges på linje med ikke-ladbare hybrider som for eksempel Toyota Prius.
Rene elbiler er fritatt fra både engangsavgiften og moms.
– Da reglene ble laget, så man ikke for seg denne type bil som kan kjøre åtte mil på bare elektrisitet og ha ytterligere rekkevidde med bensinaggregatet. Nå har myndighetene muligheten til å vise at de tenker på miljø og ikke bare statskassa, uttaler Fisker.
Fisker oppgir prisen på Karma til cirka 90 000 dollar, eller 550 000 norske kroner.
Ferdig registrert opererer imidlertid den norske forhandleren Ferdinand Motor med en salgspris på hele 1,3 millioner kroner basert på dagens avgifter.
Varsler endringer
Det vil komme endringer i avgiftssystemet for elektriske biler i neste års statsbudsjett, lover regjeringen.
Men om disse vil favorisere de ladbare hybridene vil ikke statssekretær Geir Axelsen i Finansdepartementet svare på før budsjettet legges fram 13. oktober.
– Norsk bilavgiftspolitikk er miljøvennlig og i forkant av den internasjonale utviklingen og regjeringen vil fortsette miljøvridningen. Allerede i statsbudsjettet for 2010 vil vi ta nye viktige skritt, sier Axelsen.
Les også: Norske bilavgifter gir mest CO2-kutt
Ingen plug-in-forslag
En ressursgruppe nedsatt av Samferdselsdepartementet kom i mai med sin handlingsplan for elektrifisering av veitransport. Gruppa, som ledes av EBL, har ikke foreslått noen endringer i avgiftene for ladbare hybrider.
Imidlertid foreslår gruppa at de ladbare hybridene skal få samme ordninger som elbiler unntatt tilgang til kollektivfeltet.
Det foreslås også støtte på 30 000 kroner til innkjøp av alle ladbare biler, alternativt en støtte på 1,80 kroner per wattime for batterier med en tetthet over 70 Wt/kg. For Fisker Karmas vedkommende ville det betydd 40 000 kroner i støtte.
Gruppa har også foreslått at alle ladbare biler skal ha samme moms på leasing som varebiler, samt at også ladbare hybrider skal få 50 prosent redusert firmabilskatt.
Premierer store batterier
Miljøstiftelsen Zero har lansert et eget forslag som premierer ladbare hybrider med store batterier.
Zero tar tak i vektkomponenten i engangsavgiften, som i utgangspunktet utgjør omtrent halve avgiften, og vil redusere denne med ti prosent for hver mil hybriden kan kjøre på utelukkende el.
Det vil si at Fisker Karmas rekkevidde kvalifiserer den til 80 prosent redusert vektgrunnlag.
– Jeg vil være overrasket dersom regjeringen ikke nå bruker muligheten til å gjøre det attraktivt for importørene å få inn ladbare hybrider til Norge, sier Zeros miljøbiltalskvinne Gøril L. Andreassen.