Det kunne David Lund fra Prognosesenteret fortelle under åpningen av årets Fjellsprengningskonferanse i Oslo.
- Det er hyggeligere å være her enn hos byggebransjen for tiden, åpnet han med.
Men slik ser det ut, ifølge Lund: Overoptimismen i Nasjonal transportplan gjennom en del år er borte. Det ble en klar brems i fjor.
Inflasjons- og rentesjokk
– Økonomien har fått et inflasjons- og rentesjokk. Rentebelastningen for husholdninger er større enn på mange år. Men: Det er penger tilgjengelig hos byggherrene, men det er ikke vilje til å bruke mer penger, fortalte Lund.
Så har vi hendelser som har fungert som inflasjonsdrivere: Covid 19-pandemien, krigen i Ukrania, og økt pris på strøm og ikke minst dieselpris.
– Det påvirker økonomien generelt og også anleggsmarkedet. Det tredje sjokket for økonomien er at norsk krone har svekket seg kraftig. Alt fra utlandet er blitt dyrere, og det betyr økte kostnader gjennom hele verdikjeden. Samtidig gjør det at eksportbransjene
går veldig godt, mens for eksempel i byggenæring går det dårlig for tiden, sa Lund.
Kostnadene har økt 30 prosent siden 2019
– Hovedutfordringen for anleggsbransjen er ikke gjeld, men prisnivå. Sammenlignet med har kostnadene til anlegg i infrastruktur økt med 30 prosent sammenlignet med 2019, mens konsumprisindeks har økt med 18 prosent. Økning handler aller mest om vareinnsats, altså for eksempel stål og betong, som er blitt mye dyrere på kort tid.
Kostnadsøkningen for maskiner og arbeidskraft har ikke slått like mye ut, fortalte han.
Og så er det blitt sterkere kamp om budsjettkronene: Forsvarsbudsjettet, som har vært omtrent like stort som Samferdselsbudsjettet, øker med 15 milliarder kroner.
Helsebudsjettet øker, og ikke minst kostnadene med flere eldre i befolkningen.
Ikke penger nok til alle veiprosjektene
Det skjer mye i veisektoren for tiden, men det skyldes mye at noen av de største prosjektene noensinne er under bygging, for eksempel Rogfast.
- Flere store veiprosjekter er planlagt, men det er ikke penger nok til alle. Beskjeden fra departementet til samferdselsetatene er at de skal ligge omtrent på dagens. Bransjen kommer ikke tilbake til nivåene i 2018 og 2019 med det første, sa Lund.
Men litt økning i aktiviteten ligger det an til å bli. Og lyspunktet i prognosene for de to neste årene er at veibransjen tar størst andel av den veksten som blir i anleggsbransjen.
Bygger ny E6 ved Norges nest største sølvgruve