Den 18 kilometer lange tunnelen fra Tyrifjorden som skal sørge for at Oslo får en drikkevannskilde nummer to; Londons nye «underelviske» kloakksystem; den kompliserte masseforflyttingsjobben i forbindelse med Fellesprosjektets bygging av ny E16 og jernbane mellom Sandvika og Hønefoss; kobbergruvedrift i sårbare områder i Finnmark, og framdriften i skandaleprosjektet E4 Förbifart Stockholm:
De fleste med interesse for tunneldrift fant interessante ting i programmet til Fjellsprengningskonferansen 2019 - allerede før første lunsjpause.
Prosjektsjef Johan Brantmark i Förbifart Stockholm fortalte i sitt foredrag at man regner med at prosjektet vil bli fire år forsinket, og åpne i 2030. Noe av problemene skyldes problemene rundt en av delkontraktene som ble utført av et italiensk entreprenørkonsortium. Denne kontrakten ble i mars i år hevet av Trafikverket, begrunnet med brudd på arbeidsmiljøbestemmelsene. Kontrakten er blitt lyst ut på nytt, men Brantmark fortalte på Fjellsprengingskonferansen at man ikke var fornøyd med antall deltakere i anbudskonkurransen, og den er derfor lyst ut for andre gang.
![Avtroppende sjef i batterisatsingen Freyr Battery, Birger Steen, etter konferansen Galleria i Mo i Rana i januar.](https://images.gfx.no/130x87/2825/2825895/TU-Testfabrikken-Mo-20240126-325.jpg)
Freyr-exiten: – Helt riktig for både Freyr og meg
Begynner å bli tradisjon
Fjellsprengningskonferansen arrangeres for 57. gang i år, og samler i år 34 utstillere og rundt 900 deltagere fra byggherrer, entreprenører, utstyrsleverandører og andre bransjer som på en eller annen måte har en tilknytning til det å bore hull i fjell.
![Leverandørene er svært interesserte i å være til stede under Fjellsprengningskonferansen. De 34 utstillerplassene i foajeen utenfor konferansesalen ble fylt opp i løpet av to dager. <i>Foto: Per Helge Seglsten</i>](https://images.gfx.no/290x/2499/2499312/20191121_120711.jpg)
Utstillertallet er maks av det man får presset inn i Radisson-hotellet i Tullinsgate i Oslo - hvor konferansen har holdt hus helt siden hotellet ble bygget i 1975 - mens antall deltagere er litt lavere enn tidligere år.
– Men det kommer noen titalls deltagere uanmeldt også, så det totale antallet er litt usikkert ennå, sier prosjektleder i Tekna og ansvarlig for konferansen, Siri Engen, og innrømmer at det er en liten utfordring, ikke minst fordi de gjerne vil ha full bevertning - inkludert den ikoniske erter, kjøtt og flesk-middagen torsdag kveld.
Før det inneholdt programmet imidlertid andre matnyttige temaer, som «Helsegevinst ved TBM-drivemetode», «Bruk av eksplosivsøkhund», Utfordringer med driving av tunneler tett på annen sensitiv infrastruktur» og «Kraftverkstunneler med små tverrsnitt». For å nevne noe.
Konferansen er viet fjellsprenging torsdag, mens bergmekanikk og geoteknikk står på programmet på avslutningsdagen, fredag. Hele programmet finner du her.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1338,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848265/hp_day2_ernesto_beach_robert_0342_shot_124%2520(1).jpg)
![En av den nyutnevnte næringsministeren Cecilie Myrseths oppgaver er å sikre Norge en større rolle i EUs romfartsprogrammer.](https://images.gfx.no/130x87/2841/2841647/NTB_KmZme3y6ZVM.jpg)
Vil lokke EU til Andøya