Kontraktsummen blir 44 millioner kroner. Pengene går til å sikre en ca. 700 meter lang strekning mellom Honningsvåg og Nordvågen mot det som kan rase ned fra en bratt fjellside, først og fremst snø.
I stedet for å sikre de vegfarende på tradisjonell måte med konstruksjoner rundt eller ved siden av kjørebanen, har Vegvesenet valgt å stoppe stein og snø oppe i fjellsiden med støtteforbygninger, steinsprangnett og paraplyforbygninger.
Pilotprosjekt
Det siste er nytt her i landet. Tidligere ha de bare vært brukt på Strynefjellet i liten målestokk. Nå skal det monteres 190 løpemeter paraplyforbygninger ovenfor fylkesveg 173 som et pilotprosjekt.
Paraplyforbygninger skiller seg fra tradisjonelle støtteforbygninger ved at de bare har ett forankringspunkt. Hver av dem består av et rektangulært nett. Mellom hjørnene går det diagonale avstivere. Krysningspunktet mellom avstiverne er festet til et stag som er forankret til fjell. Konstruksjonen ligner på en stor, rektangulær paraply.
Paraplyforbygninger fungerer på samme måte som støtteforbygninger - de hindrer snøen i å rase nedover fjellsiden. Hensikten med pilotprosjektet er å finne ut om det er billigere å sikre fjellet med paraplyforbygninger enn med andre metoder.
Litt overasket
Bedriften som blir ansvarlig for utførelsen har ikke den helt store troen på denne løsningen. - Vi er litt overrasket over at Vegvesenet går inn for paraplyforbygninger, sier daglig leder i Fjerdby, Hans Herman Gulbrandsen. - De er brukt en del i Italia, men i Sveits vil man ikke bruke dem, så vidt vi har bragt på det rene. Man er redd for at de ikke tåler vekten av snøen, selv om snøen i Sveits er ganske tørr. På den norske kysten er det mer tung, våt snø.
Gulbrandsen understreker imidlertid at Norges Geotekniske Institutt har gått god for paraplyforbygningene, og det dermed ikke er noen grunn til å frykte at de skal føre til ulykker.
Mest tradisjonelle løsninger
Paraplyforbygninger blir likevel ikke det viktigste tiltaket som settes inn for å beskytte fylkesveg 173. Det skal også settes opp 1 480 løpemeter med tradisjonelle støtteforbygninger og 670 løpemeter steinsprangnett. Det meste av montasjearbeidet blir utført at Fjerdbys datterselskap DS Entreprenør fra Fredrikstad.
Jobben skal være gjort innen 15. november. De totale omkostningene er beregnet til 50 millioner kroner, som blir bevilget over fylkesvegbudsjettet.
Norges Geotekniske Institutt har prosjektert rassikringen.