Harstadåstunnelen er nå åpnet for trafikk, etter drøyt tre års bygging til en prislapp på 1,8 milliarder kroner.
Den 1406 meter lange tunnelen gir en ny forbindelse mellom Seljestad og Sama i Harstad. Forbindelsen reduserer gjennomgangstrafikken i sentrum betydelig, noe som gir bedre forhold for gående og syklende, triveligere bomiljø og mindre støy og støv, skriver Statens Vegvesen i en melding.
Første salve for Harstadåstunnelen gikk i slutten av september 2016 og gjennomslaget kom drøyt ett år senere. Lørdag 4. januar kunne de første bilene kjøre gjennom tunnelen.
Skal bruke 400 mill. på nytt flyplasskryss på E10
Døgnovervåket tunnel
Harstadåstunnelen er utstyrt med 19 nødstasjoner, med nødtelefoner og brannslokkere. Videre har den 22 overvåkningskameraer, 14 vifter for brannventilasjon, nødnett og DAB.
Det er bommer ved begge tunnelinngangene, slik at tunnelen kan stenges fysisk hvis nødvendig. Tunnelen døgnovervåkes av Vegtrafikksentralen (VTS), som kan fjernstyre både bommer og vifter.
Til sist har tunnelen to nødutganger for rask evakuering ved ulykker og andre hendelser.
Vegtilsynet: Svakheter ved Vegvesenets system
Harstadpakken - et samarbeidsprosjekt
Harstadpakken er et samarbeidsprosjekt mellom Harstad kommune, Troms og Finnmark fylkeskommune og Statens vegvesen.
Nyveien skal ruste opp transportsystemet i Harstad, og sørge for god og sikker fremkommelighet for alle trafikanter i byen.
Prosjektet har en prislapp på 1820 millioner 2020-kroner, og inkluderer et omfattende gang- og sykkelvegsystem, flere nye rundkjøringer og økt satsing på kollektivtrafikken.
Hovedentreprenør i delprosjektet er Aldesa Construcciones S.A., mens Traftec AS har gjort elektrojobben.
Avdekket over 1800 regelbrudd – kastes ut av milliardprosjekt