PROSJEKTER

Fjerner gjennomgangstrafikk fra sentrum: Harstadåstunnelen er åpnet

2-3.000 mennesker var med på åpningen av 1,8-milliarderprosjektet.

Harstad Janitsjar spilte seg gjennom tunnelen under åpningsarrangementet.
Harstad Janitsjar spilte seg gjennom tunnelen under åpningsarrangementet. Foto: Tomas Rolland/Statens vegvesen
7. jan. 2020 - 12:21

Harstadåstunnelen er nå åpnet for trafikk, etter drøyt tre års bygging til en prislapp på 1,8 milliarder kroner.

Tunnelportalen på Sama-siden av tunnelen. <i>Foto:  Tomas Rolland/Statens vegvesen</i>
Tunnelportalen på Sama-siden av tunnelen. Foto:  Tomas Rolland/Statens vegvesen

Den 1406 meter lange tunnelen gir en ny forbindelse mellom Seljestad og Sama i Harstad. Forbindelsen reduserer gjennomgangstrafikken i sentrum betydelig, noe som gir bedre forhold for gående og syklende, triveligere bomiljø og mindre støy og støv, skriver Statens Vegvesen i en melding.

Første salve for Harstadåstunnelen gikk i slutten av september 2016 og gjennomslaget kom drøyt ett år senere. Lørdag 4. januar kunne de første bilene kjøre gjennom tunnelen.

En person omkom da en bil kjørte utfor og falt fire etasjer fra parkeringshuset på Sandvika storsenter i Bærum tidligere i høst.
Les også

Skal ha kjørt 62 km/t da bilen traff veggen i parkeringshuset

Døgnovervåket tunnel

Harstadåstunnelen er utstyrt med 19 nødstasjoner, med nødtelefoner og brannslokkere. Videre har den 22 overvåkningskameraer, 14 vifter for brannventilasjon, nødnett og DAB.

Det er bommer ved begge tunnelinngangene, slik at tunnelen kan stenges fysisk hvis nødvendig. Tunnelen døgnovervåkes av Vegtrafikksentralen (VTS), som kan fjernstyre både bommer og vifter.

Til sist har tunnelen to nødutganger for rask evakuering ved ulykker og andre hendelser.

Her måles det mellom betonghvelvet og berget inne i Strindheimstunnelen etter at det ble oppdaget sprekker i den ti år gamle tunnelen.
Les også

Her måles tunnelen med drone – det er ikke gjort tidligere

Harstadpakken - et samarbeidsprosjekt

Harstadpakken er et samarbeidsprosjekt mellom Harstad kommune, Troms og Finnmark fylkeskommune og Statens vegvesen.

Fylkesordfører Ivar B. Prestbakmo klipper snora, flankert av Harstad-ordfører Kari-Anne Opsal og direktør Kjell Inge Davik i Vegvesenets utbyggingsdivisjon. <i>Foto:  Tomas Rolland/Statens vegvesen</i>
Fylkesordfører Ivar B. Prestbakmo klipper snora, flankert av Harstad-ordfører Kari-Anne Opsal og direktør Kjell Inge Davik i Vegvesenets utbyggingsdivisjon. Foto:  Tomas Rolland/Statens vegvesen

Nyveien skal ruste opp transportsystemet i Harstad, og sørge for god og sikker fremkommelighet for alle trafikanter i byen.

Prosjektet har en prislapp på 1820 millioner 2020-kroner, og inkluderer et omfattende gang- og sykkelvegsystem, flere nye rundkjøringer og økt satsing på kollektivtrafikken.

Hovedentreprenør i delprosjektet er Aldesa Construcciones S.A., mens Traftec AS har gjort elektrojobben.

Modell av den nye rasteplassen ved Måbø bru langs riksvei 7 i Måbødalen.
Les også

Turist-ikonets nye rasteplass skal eldes med verdighet

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.