MARITIM

Fjerningen av Northguider er i gang - arbeidet kan ta over en måned

Skal slepes til Bergen.

Arbeidet med å fjerne Northguider har nå startet. Bildet er fra tidligere i sommer.
Arbeidet med å fjerne Northguider har nå startet. Bildet er fra tidligere i sommer. Foto: Kystverket
Arne FenstadArne FenstadJournalist
7. aug. 2019 - 15:31

Det nederlandske bergingsselskapet Smit Salvage har ankret opp ved den forliste tråleren Northguider og starter i disse dager arbeidet med å fjerne båten.

Planen er å reparere skader og rette opp fiskebåten. Deretter skal den slepes på egen kjøl, først til Longyearbyen og så til Bergen for opphugging og resirkulering. 

Skipene som skal brukes i operasjonen er kranlekteren Cormorant på 54 meter og støtteskipene Bear og Multratug 18. Kystverket har opprettet et ferdselsforbud i området mens arbeidet pågår.

Fiskebåten har blant annet hull i skroget under maskinrommet. Kystvakten inspiserte og tok bilder med ROV av skadene tidligere i sommer. Smit Salvage skal i første omgang undersøke om skadene har blitt større siden Kystvaktens inspeksjon, for så å starte reparasjonsarbeidet. 

Rette opp. <i>Illustrasjon:  Smit Salvage</i>
Rette opp. Illustrasjon:  Smit Salvage

Kjent metode - spesielle forhold

Metoden som skal brukes for å heve vraket kalles parbuckling-metoden, og er en kjent metode for fjerning av vrak. Metoden ble blant annet brukt for å fjerne det havarerte cruiseskipet Costa Concordia i Middelhavet i 2013.

Heise opp. <i>Illustrasjon:  Smit Salvage</i>
Heise opp. Illustrasjon:  Smit Salvage

Det festes solide fester til dekket før de bruker hevearmer for å rette opp båten. De fester også stålplater under fiskebåten for at det skal bli mindre friksjon. Mens opprettingen pågår skal de pumpe ut vann og tette hull i skroget.

Det spesielle med operasjonen er at den foregår i omgivelser hvor store flak med drivis kan bli et problem også i august.

Slepe. <i>Illustrasjon:  Smit Salvage</i>
Slepe. Illustrasjon:  Smit Salvage

– Dette er utrolig langt fra alle steder man kan få sendt ekstrautstyr fra. Det vil ta uker å ettersende utstyr. Derfor må man planlegge veldig godt og ha backupløsninger. I tillegg er det dårlige kommunikasjonsforhold, det er til og med vanskelig med satellittelefon der oppe, sa Rune Bergstrøm i Kystverket til TU tidligere i sommer.

Smit Salvage vil ikke si noe om saken, men har sendt skisser som viser planene.

Om lag en måned

Northguider havarerte under rekefiske nordøst for Svalbard i desember i fjor. Siden har den ligget på grunn i et naturreservat med den strengeste verneformen som finnes i Norge. 

Slik så skadene på Northguider ut da Kystvakten var på inspeksjon. <i>Foto:  Kystvakten/KV Svalbard</i>
Slik så skadene på Northguider ut da Kystvakten var på inspeksjon. Foto:  Kystvakten/KV Svalbard

I februar i år ble det klart at tråleren ikke kunne fjernes fra området før i august på grunn av faren for å forstyrre hekketiden til fuglene i området. I mellomtiden har fiskebåten fått større slagside. 

I vår vant Smit Salvage konkurransen om å fjerne vraket på vegne av forsikringsselskapet Gard. 

Oppretting og tetting av skroget er forventet å ta om lag en måned, men vil avhenge av været og omfanget på skadene, ifølge Kystverket, som har ansvar for at fjerningen skjer med minst mulig påvirkning på miljøet.

Et amerikansk Seahawk-helikopter lander på fregatten KNM Roald Amundsen i forrige uke. De norske fregattene står for tiden uten egne helikoptre til å jakte ubåter.
Les også

«Kritisk mangel for alliansen»: Norge får ikke helikoptre til ubåtjakt før vi får nye fregatter

14 personer om bord

Ulykken utløste en redningsaksjon som varte i to timer, der mannskapet på 14 ble heist opp i to helikoptre og fløyet til land. 

Etter ulykken ble Northguider tømt for 332.000 liter diesel fra 14 drivstofftanker for å hindre utslipp i det sårbare området. 

Tidligere i år ble det også festet flere ulike sporingssystemer, blant annet en GPS-sender fra en isbjørnkrage og en AIS-sender for å holde øye med båten. Havaristen skal ha fått større slagside i månedene etter ulykken, men inspeksjonene så langt har ikke vist at skadene har blitt større.

 
 
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.