Finansiering skjer i samarbeid med DNB, Nordea og KLP, og skal dekke Fjord1-konsernet kjøp av ni elektriske ferger som skal bygges ved Havyard og Fjellstrand verft. Den første av de ni fergene ble levert i midten av juni.
De resterende skal leveres løpende fram til oktober 2019, skriver Garantiinstituttet for eksport (GIEK).
Demper risiko
GIEK garanterer for 900 millioner kroner av kostnadene til byggingen, og demper slik kreditorenes risiko i transaksjonen.
Den nye, midlertidige låne- og garantiordning i GIEK og Eksportkreditt Norge for kjøp av skip fra verft i Norge til bruk i Norge bøle opprettet i statsbudsjettet for 2018.
– GIEK-garantien kan bidra til økt aktivitet på norske verft og til at vi kan beholde arbeidsplasser i Norge. Samtidig vil vi nå få flere miljøvennlige ferjer på Vestlandet, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen (H).
Viktig
Banksyndikatet som finansierer Fjord1-fergene er glad GIEK bidrar på finansieringssiden.
– Norge er langt fremme i elektrifisering av skipstransport langs kysten, og vi ser at norske bedrifter er i forkant i alle deler av verdikjeden fra batteriproduksjon til drift av skip. GIEKs bidrag til finansiering av kapitalkrevende prosjekter er i så måte viktig, sier DNBs Katrine Trovik.
LES OGSÅ: NCC har startet arbeidet med bygging av ny liggekai på fergeleiet på Manheller i Sogn og Fjordane