– Dette er en viktig kontrakt for oss, siden den sikrer folk og maskiner arbeid gjennom vinteren. Vi regner med å starte arbeidet rundt månedsskiftet, og har planer om å starte opp selve tunneldrivingen i januar, sier prosjektleder Erik Flage i Flage Maskin AS i en pressemelding fra Vegvesenet.
Flage Maskin hadde bare det tredje laveste tilbudet på prosjektet. Både Contexo (194,6 millioner kroner) og Bertelsen & Garpestad (188,6 millioner kroner) hadde lavere tilbud enn Flage Maskins knappe 215 millioner kroner, men tilbudene ble avvist på grunn av manglende erfaring med tilsvarende prosjekter.
– De tilfredsstilte ikke kvalifikasjonskravene innenfor hovedfagområdet tunneldriving, sier prosjektleder Jens-Ivar Nilsen i Statens vegvesen.
Han vil imidlertid ikke gå inn på detaljer rundt vurderingene som ble gjort.
- Nest best på pris: Men fikk jobben med å utbedre riksvei 36
Vurderer å ta saken til Kofa
Bertelsen & Garpestad klaget på vedtaket, uten at Vegvesenet endret sin vurdering av tilbudet, og daglig leder Øyvind Langemyr i Bertelsen & Garpestad forteller at selskapet nå vurderer å gå videre med klagen.
– Vi kommer ikke til å be om midlertidig forføyning, men vi vurderer sterkt å ta saken til Kofa (Klagenemnda for offentlige anskaffelser), for denne avgjørelsen synes vi er veldig feil, sier han.
Langemyr peker på at Bertelsen & Garpestad opprettet datterselskapet B&G Tunnel i fjor vår, og hentet i den forbindelse inn daglig leder og prosjektleder med lang tunnelerfaring fra Kruse & Smith.
Han synes også det er merkelig at Vegvesenet avviste dette tilbudet , mens selskapet tidligere har levert inn flere tilbud på Vegvesen-oppdrag, som ikke er blitt avvist, selv om de de fleste oppdragene har gått til andre selskaper.
– B&G Tunnel fikk imidlertid Vegvesen-oppdraget på Lakseveien i Trøndelag (fylkesvei 714 ved Krogstadøra red. anm.), som blant annet innebar bygging av 110 meter tunnel med lav overdekning. Jeg ser ikke stor forskjell på den jobben og 1100 meter tunnel med god overdekning som det er på denne jobben, sier Langemyr.
Han legger til at selskapet også har fått to oppdrag med å lage tunnel til kraftanlegg.
- Bømlopakken: Tre entreprenører vil bygge ny fylkesvei
– Henstiller om tålmodighet
Den nye Ljotelitunnelen blir 1100 meter lang. I tillegg skal det bygges omlag 1200 meter vei i dagen, der 600 meter skal bygges på Holsbru og resten inn mot hver ende av den nye tunnelen. Tunnelen går gjennom et bratt parti på stigningen på fylkesvei 53 opp fra Øvre Årdal.
Flage Maskin har allerede jobbet noen måneder på strekningen med forberedende arbeider til tunnelprosjektet i Ljoteli. Mellom annet er murer under vegen forsterket, det er gjort masseutskifting og sprengt ut skjæringer.
– Vi ser fram til å få utbedret veien i Ljoteli, og vi henstiller folk i Årdal til å ha tålmodighet med oss i byggefasen. Her blir det mye stengt ut over høsten og vinteren, sier prosjektleder Jens-Ivar Nilsen i Statens vegvesen.
- Høyspent under kjørebanen: Uvanlig jobb utlyst på Sotrasambandet