Vegvesenet har bedt om pris på to alternativer. Rekkefølgen blant anbyderne er den samme for begge alternativene.
Dette er anbudssummene:
Alt. 1 Alt. 2
Flage Maskin 31,2 mill. 32,8 mill.
Mesta 32,8 mill. 33,9 mill.
Svein Boasson fra Bergen 33,5 mill. 35,3 mill.
Bulken Maskin fra Voss 36,7 mill. 39,7 mill.
Oppdraget inngår i utbyggingen av et kollektivknutepunkt av de helt sjeldne. Det skal bli felles terminalområde for buss, tog, drosje og gondolbane(!). Terminalbygget for buss og tog er fullført, og byggingen av gondolbanen er i gang. Nå står vegarealet for tur.
På terminalområdet skal det etableres 7 plattformer for rutebusser, drosjeholdeplass og parkeringsplass for "kiss and ride". Det blir også oppstillingsplass for opptil 4 turistbusser. Oppgradering av en kort strekning av gamle E16 inngår i entreprisen.
Fra terminalbygget går det trapp og heis til togene og gondolene. Det andre endepunktet for gondolbanen blir den 820 meter høye fjelltoppen Hangur, som er utgangspunkt for 45 km alpinbakker.
Forskjellen mellom de to alternativene som entreprenørene har gitt pris på, dreier seg om hva som skal gjøres med gamle E16. Utbyggerne har søkt om dispansasjon fra den vedtatte reguleringsplanen. Hvis søknaden blir godkjent, blir gamle E16 lagt litt om slik at det blir større plass foran Fleischers Hotel, som ligger like vest for terminalen.
Gondolbanen blir fullført sommeren neste år. I september samme år skal bussterminalen være fullført. Fram til da stopper bussene på en midlertidig holdeplass i nærheten.
Utbyggingen av knutepunktet er et spleiselag mellom Statens vegvesen, BaneNOR, Hordaland fylkeskommune, Voss kommune og Voss Resort, som driver alpinanleggene.