Veidekke er nr. to med 99,2 mill., fulgt av AF Gruppen med 108,5 mill. Deretter er det et langt sprang til Birkeland Entreprenørforretning fra Gulen som vil ha 141,3 mill. og Lemminkäinen som vil ha 151,8 mill.
Sprengingen i de to tunnelene er en del av arbeidet med å oppgradere dem til en standard EU kan godta. Oppgraderingen blir så omfattende at Vegvesenet har valgt å dele den i to entrepriser. Elektroarbeidet lyses ut senere.
Med sine 11 428 meter er Gudvangatunnelen Norges nest lengste vegtunnel. Fretheimtunnelen er 1 363 meter lang. Begge ligger i Aurland kommune i Sogn.
Uttaket er ikke mer enn 50 000 kbm, men de laveste prisene er ikke høyere enn Vegvesenet ventet. Årsaken er at sprengningarbeidet blir komplisert. Det skal fordeles på 12 nisjer i Gudvangatunnelen og en i Fretheimtunnelen.
Det blir seks nye nisjer i den lengste tunnelen og en i den korteste. Disse skal gi plass til tekniske bygg, og skal også brukes som havarinisjer. Dessuten skal seks snunisjer i Gudvangatunnelen utvides for å bedre sikten.
Fjellet i de to tunnelene skal sikres med 5 530 kbm sprøytebetong og 16 000 bolter. Mens sprengningsarbeidet pågår må tunnelene være åpne på dagtid. Mellom kl. 20 og kl. 06 blir det kolonnekjøring.