Det er snart fire år siden det første F-35B-flyet ble levert fra den den italienske Cameri-fabrikken. Nå nærmer det seg at disse kan tas operativt i bruk på det italienske hangarskipet ITS Cavour.
Lørdag ankom Marina Militares flaggskip den amerikanske marinebasen Norfolk. Her skal det de kommende seks ukene gjennomføre integrasjonstesting for å sertifisere at F-35B trygt kan operere fra hangarskipet.
Fra før har US Marine Corps fem operative F-35B-skvadroner og Storbritannia erklærte første operative evne (IOC) med sine F-35B på HMS Queen Elizabeth for litt over to år siden.
Nå er alle amerikanske forsvarsgrener operative med samtlige F-35-versjoner
Samtrening
Det er et fastsatt opplegg som kalles «Ready for operation» (RFO) som nå skal gjennomføres ved hjelp av amerikanske F-35 Patuxent River Integrated Test Force (ITF). Også Italia har i over to år hatt to F-35B på marineflybasen Patuxent River i Maryland for testing og sertifisering.
Hangarskipet har for øvrig blitt modifisert og tilpasset de nye flyene. Det ti måneder lange arbeidet var ferdigstilt i fjor sommer.
ITS Cavour med et mannskap på 600 forlot hjemmebasen Taranto i Sør-Italia 28. januar. På veien over Atlanteren ble det tid til et kjapt besøk til Rota-basen i Spania og deres hangarskip «Juan Carlos I», og deretter samtrening med US Navy og deres P-8A Poseidon og F/A-18 Super Hornet nærmere amerikansk farvann.
Italia skal etter planen ha 30 F-35B fordelt på marinen og flyvåpenet. 5. mai 2017 ble det første F-35B-flyet som er bygget utenfor USA seremonielt rullet ut.
Først i Europa
F-35B er som mange vet STOVL-varianten («short takeoff/vertical landing») av kampflyet. Som navnet indikerer, må et F-35B med våpen og fulle drivstofftanker i utgangspunktet ta av konvensjonelt, men det kan lande vertikalt. Også Japan og Singapore har bestilt denne versjonen.
Det første italienskbygde F-35A, AL-1, ble ferdigstilt i mars 2015 og var i lufta for første gang i september samme år. Da var det første gang at F-35 fløy utenfor USAs grenser. I februar 2016 ble det samme flyet den første F-35-en til å krysse Atlanteren på vei til Luke.
Cameri-fabrikken ligger like sør for Malpensa lufthavn ved Milano. Dette betegnes som et Faco-anlegg («Final Assembly and Check Out») som eies av den italienske staten og drives av Leonardo i samarbeid med Lockheed Martin. Hit sendes også komponenter fra norske F-35A for de tyngste vedlikeholdsoppgavene.
Det italienske flyvåpenet var 30. november 2018 først i Europa til å erklære initiell operativ kapasitet (IOC) med sine F-35A.
Italia var også først til å utføre luftkontroll på Island med F-35. I oktober 2019 dro Aeronautica Militare på Keflavik med seks F-35A, et KC-767A tankfly og til sammen 130 soldater. I mars året etter overtok det norske luftforsvaret oppdraget, og de er på vei tilbake til Island om to uker for sin andre utenlandsdeployering med F-35.
Bli med inn i F-35-cockpiten når Kristin «Beo» Wolfe flyr oppvisning