SAMFERDSEL

Flaskehals på T-banen i Oslo: Nå skal stasjonen rustes opp for en milliard

Med 70.000 av- og påstigninger i døgnet er dagens T-banestasjon på Majorstuen for lite effektiv. Nå skal den bygges om med flere adkomster og ny gangbru over sporene.

Allerede i vår starter rivearbeidene på stasjonen, for å skape plass for anleggsarbeidene og fremtidens stasjonsløsning.
Allerede i vår starter rivearbeidene på stasjonen, for å skape plass for anleggsarbeidene og fremtidens stasjonsløsning. Foto: Sporveien AS
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
16. feb. 2024 - 08:50

I mai starter arbeidene med å oppgradere Majorstuen T-banestasjon, melder Oslo Sporveier. Rundt én milliard kroner skal brukes for at togene får mer effektive stopp på stasjonen.

Oslo kommune fattet i januar investeringsbeslutningen for oppgraderingen av Majorstuen stasjon. Kostnadsrammen for prosjektet er på 1,135 milliarder kroner.

Skal takle 36 tog i timen

Konsernsjef i Sporveien AS, Birte Sjule <i>Foto:  Sporveien AS</i>
Konsernsjef i Sporveien AS, Birte Sjule Foto:  Sporveien AS

– Majorstuen stasjon kan ikke fortsette å være en flaskehals i systemet i mange år fremover. Av- og påstigningen må bli like effektiv som på Jernbanetorget. Det er viktig for å få flere avganger på linje 5 mot Vestli, og det er avgjørende for alle de som etter hvert skal reise med Fornebubanen. Dette gjør vi for hele Oslo, sier konsernsjef Birte Sjule i Sporveien.

Sammen med nytt signal- og sikringssystem for T-banen i Oslo øker det kapasiteten fra dagens 28 tog i timen, til fremtidig 36 tog i hver retning forbi Majorstuen.

Koples til Fornebubanen

Dermed vil stasjonen stå klar for økt trafikk fra Fornebubanen og fremtidens T-banetilbud i Oslo.

Den 125 år gamle T-banestasjon er en av Oslos mest trafikkerte stasjoner med rundt 70.000 av- og påstigninger i døgnet.

De forberedende arbeidene starter på stasjonen i løpet av våren, og passasjerene vil ifølge Sporveien oppleve området som ferdig etter sommeren 2026.

Sammen med nytt signal- og sikringssystem for T-banen i Oslo øker det kapasiteten fra dagens 28 tog i timen, til fremtidig 36 tog i hver retning forbi Majorstuen. <i>Foto:  Sporveien AS</i>
Sammen med nytt signal- og sikringssystem for T-banen i Oslo øker det kapasiteten fra dagens 28 tog i timen, til fremtidig 36 tog i hver retning forbi Majorstuen. Foto:  Sporveien AS
Både Vestfoldbanen mellom NyKirke og Barkåker (bildet) i Horten og Dovrebanen Oslo-Hamar er utsatt med minst et år grunnet ERTMS-forsinkelsen. Nå ser Bane Nor på muligheten for å droppe signalsystemet.
Les også

Vurderer å bygge gammelt signalsystem i nye togprosjekter

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.