Nordmenns lyst på flate store TV-er overrasker selv de meste garvete i bransjen.
Årets prognose, som ble utarbeidet av Stiftelsen Elektronikkbransjen og ble presentert på den store forbrukerelektronikkmessen IFA i Berlin, var på rekordaktige 511 000 nye enheter.
Over halvmillionen
Nå viser det seg at det ikke holder.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
I den nye reviderte prognosen er det lagt til 40 000 nye apparater som vi vil bære ut av butikkene innen året er omme.
Større enn Sverige
— Vi handler like mye flat-TV-er her i landet som i hele Sverige, og de er tross alt dobbelt så mange, sier informasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen, Erik Andersen.
Det ser også ut til at størrelsen er i ferd med å øke. Mens 32 tommere lenge har vært førstevalget er det stadig flere som kjøper 40 tommere eller større.
Parabole tilbøyeligheter
Det er forresten ikke bare flate TV-er som vekker kjøpelysten i Ola og Kari nordmann.
Antallet satellittanlegg ser ut til å kunne havne på 180 000 og det er en økning på 29 prosent fra i fjor.
GPS-interessen høy
Stadig flere skaffer seg bilnavigasjon også. Salget i år går mot 125 000, og det er en dobling i forhold til i fjor.
Se bildeserier og flere artikler fra IFA i Berlin på våre nettsider: www.tu.no/ifa2007