Et Boeing-fly av denne typen fra Alaska Airlines måtte nylig nødlande etter at en del av skroget falt av under en flyging fredag.
Panelet løsnet og etterlot et gapende hull kort tid etter avgang fra Portland i delstaten Oregon i USA. Flyet returnerte og nødlandet, og verken passasjerer eller besetningsmedlemmer kom til skade i den dramatiske hendelsen.
Panelet ble brukt til å plugge igjen en nødutgang som ikke var i bruk.
United Airlines meldte om funnene mandag. I en uttalelse heter det at det er funnet tilfeller av løse bolter. Tilfellene ser ut til å være knyttet til installasjonsproblemer i panel der en nødutgang kan settes inn – for eksempel bolter som trengte ytterligere tilstramming.
Det varierer hvor mange nødutganger flyselskaper er pålagt å bruke etter hvor mange seter de har om bord. Derfor er det ganske vanlig å plugge igjen nødutganger som ikke benyttes.
Etter hendelsen med Alaska Airlines-flyet, har flyselskap verden over satt sine Boeing 737 Max 9-fly på bakken.
Den føderale transportmyndigheten NTSB er usikre på om panelet, som ble funnet i en hage, var riktig satt på – og om det var festet med bolter. Samtidig mener NTSB at det er mulig å finne svaret.
I tiden før en del falt av skroget på et Alaska Airlines-fly, fikk piloter tre ganger tilfeller varsler om trykkfeil.
Oppdatering 9.01. kl. 1138:
Etterforskere sier at de er usikre på om panelet som løsnet fra et Alaska Airlines-fly, var festet skikkelig.
Gjennom ulike tester skal NTSB nå undersøke om boltene var festet eller ikke, og om dette var gjort på riktig måte.
Jennifer Homendy i NTSB sier at de fokuserer på å undersøke selve flyet, men at de ikke vil utelukke en større etterforskning av sikkerheten på amerikanske fly.
Piloter mister kontroll på flyene og deler blåser av