Ved inngangen til fellesferien har Nye Veier gjort seg ferdige med 26 prosent av arbeidet med nye E6 gjennom Hedmark. I sommerukene reduseres annleggsaktiviteten vesentlig, men det blir ikke full stopp, rapporterer den statlige utbyggeren selv i en pressemelding.
God fremdrift
Strekningen det er snakk om er 43 kilometer lang, og går mellom Kolomoen og Moelv.
– Fremdriften går etter planen og vi har fått gjort utrolig mye. Med pågående anleggsarbeid langs hele strekningen ser vi nå tydelig hvordan den nye firefeltsveien gjennom Hedmark tar form, sier Øyvind Moshagen, prosjektdirektør i Nye Veier E6 Innlandet i meldingen.
Ifølge Nye Veier er nå 26 prosent av strekningen ferdig.
Over 700 arbeidere og nesten 300 personer er nå i sving på prosjektet. Ytbygger melder at over 20 bruer og kulverter er under bygging, og at de har sprengt 250 salver på prosjektet.
Stort prosjekt
I fellesferien reduseres aktiviteten, men skal arbeides på noen av konstruksjonene og det kommer også til å bli noe anleggsaktivitet, blant annet i området ved Bergshøgda og Tjernli.
Trafikantene må fortsatt være oppmerksomme på at de skal gjennom et 43 kilometer langt anleggsområde. De som skal gjennom Hedmark på dagens E6 må gjennom 10 midlertidige rundkjøringer og hastigheten er redusert til 70 og 50 kilometer i timen.
Hele prosjektet er delt opp i to entrepriser: BetonmastHære står for strekningen mellom Kolomoen og Arnkvern mens Veidekke bygger Arnkvern-Moelv. Disse har en prislapp på henholdsvis 1,75 milliard og 2,3 milliarder kroner.
I tillegg skal Veidekke legge 430.000 tonn asfalt for BetonmastHære på deres strekning.
LES OGSÅ: Albert Hæhre trapper ned