Sent tirsdag kveld landet tre nye F-35A på Ørland flystasjon.
Dermed har Forsvaret nå mottatt omtrent halvparten av de 52 planlagte nye jagerflyene som er i ferd med å erstatte F-16.
– Vi er veldig fornøyd med at leveransen skjer i henhold til plan, på tross av de spesielle tidene vi er inne i. Det begynner å bli mer og mer rutine med disse mottakene, som ikke bare involverer oss i Luftforsvaret, men også et apparat fra Forsvarsmateriell, sier oberst Øivind Gunnerud, sjef for 132 luftving, til Teknisk Ukeblad.

Etter fire år med produksjonsøkning ryker Lockheed Martin på en ny F-35-smell
Mye har skjedd
Av de 25 norske F-35-ene er det 18 som er stasjonert på Ørland. De sju siste befinner seg i USA og brukes til trening på flybasen Luke.

Forrige leveranse skjedde 12. september i fjor, og det har skjedd mye siden da: Med en hel F-35-skvadron på plass kunne Luftforsvaret to måneder senere kunne erklære IOC, altså første operative evne.
Bare knappe tre måneder etter det igjen, dro 332-skvadronen til Island for å utøve luftkontroll på vegne av Nato. At det norske luftforsvaret var i stand til å påta seg et slikt oppdrag med F-35 så kort tid etter IOC, ble av Nato betegnet som utrolig imponerende.

Bærer mer bomber enn B-52: Her er norske F-35A på luftetur med B-1B Lancer
Tre og tre
Det er organisasjonen «Defence Contract Management Agency» (DCMA) som ved hjelp av innleide amerikanske flygere alltid gjennomfører fergeflygningene fra Lockheed Martin-fabrikken i Texas og over Atlanteren til Trøndelag. Så også med Luftforsvarets yngste luftfartøyer, AM-23, AM-24 og AM-25 tirsdag.
.png)

Det mottas bolker på tre og tre fly, vår og høst, og dette er den sjette leveransen. Etter det TU har fått opplyst, er det en såpass omfattende operasjon å fly dem hjem fra fabrikken, at det er best å samle dem på denne måten. Dette handler både om å ivareta sikkerheten og å holde kostnadene ved overflygingen nede.
F-16 har nå igjen bare halvannet års tjeneste for Norge. De skal fly ut 2021, og etter dette overtas QRA-beredskapen for Nato («Quick Reaction Alert») av F-35 fra Evenes.

Alle F-35-land må fortsatt forvente å få fly som står mer på bakken og er dyrere å vedlikeholde enn planlagt