Ulykken inntraff da et polsk vogntog 2. februar i fjor kjørte sørover på E6, mistet kontrollen og kom over i motgående kjørefelt. Vogntoget frontkolliderte med et norsk vogntog som kjørte nordover. Begge vogntogførerne omkom momentant i kollisjonen. Det var svært lav veibanefriksjon på ulykkesstedet, også sammenliknet med tilstøtende veistrekninger.
Dårlige dekk og høy hastighet
Utviklingen av vær og føreforhold i det aktuelle området, samt veigeometrien og asfaltdekket på ulykkesstedet, medvirket til at ulykken inntraff på det aktuelle stedet. Dekkutrustningen og kjøreegenskapene til det sørgående vogntoget, samt førerens hastighetsvalg, påvirket også hendelsesforløpet til ulykken.
Undersøkelsen har avdekket flere mangler ved entreprenørenes vinterdriftsarbeid, samt mangler ved Statens vegvesens oppfølging og kvalitetssikring av vinterdriftsarbeidet.
Det er SHKs vurdering at lav veibanefriksjon på ulykkesstedet var den utløsende årsaken til at det sørgående vogntoget mistet veigrepet og kom over i motgående kjørefelt.
Flere mangler ved vinterdriftsarbeidet
Statens havarrikommisjon sier i rapporten at de anser vinterdrift av veinettet som et svært viktig bidrag i trafikksikkerhetsarbeidet. Undersøkelsen har avdekket mangler knyttet både til vinterdriftsarbeidet i forkant av ulykken, og i tilknytning til entreprenørenes planlegging, gjennomføring, dokumentering og oppfølging av driftstiltak på generell basis. I denne sammenheng har undersøkelsen også avdekket mangler knyttet til Statens vegvesens oppfølging og kvalitetssikring av vinterdriftsarbeidet.
Verken Statens vegvesen eller entreprenørene har gjennomført en systematisk vurdering og evaluering av vinterdriftsarbeidet i etterkant av ulykken. SHK savner i denne sammenheng retningslinjer for evaluering av vinterdriftsarbeid i lys av alvorlige hendelser og veitrafikkulykker.
SHK mener Statens vegvesen i større grad bør tilrettelegge for nasjonal læring innen vinterdrift.