Regningen for Ypsilon kommer på 70 millioner kroner. Det er atskillig dyrere enn det opprinnelige overslaget, men investeringen er kjærkommen. Brua gjør det mye lettere å ta seg fram for egen kraft. Mange får en kilometer kortere gangveg til jobb eller til de nye kulturtilbudene på tomten til de nedlagte papir- og cellulosefabrikkene.
En uke før åpning var det lite som tydet på at brua skulle stå klar til fastsatt tid, men det holdt etter en hard innspurt. Drammens ordfører Tore Opdahl Hansen klippet snoren kl. 20.11. Klokkeslettet markerer årstallet for byens 200 års-jubileum.
Ypsilon er en skråstagbru med en Y-formet gangbane, derav navnet. Hovedspennet er 90 meter langt. De to sprikende sidespennene som står i 90 graders vinkel på hverandre, er begge 56 meter lange. Ypsilon er tegnet av Arne Eggen Arkitekter og bygd av Skanska. Stålet er levert og montert av Ruukki.
Ypsilon har ingen lysmaster. Gangbanen blir belyst av en fiberoptisk kabel som ligger i håndløper montert på rekkverket. Det er en viss fare for at dette kan føre til pinlige situasjoner i mørket. Det er ikke lett å kjenne igjen folk på brua med en slik belysning. Inntil videre er overflaten på gangbanen ganske mørk også, men til våren blir det lagt et et lag med epoxy blandet med lys sand oppå betongen. Da skal også bærekablene males hvite. Disse jobbene kan ikke gjøres i de temperaturene vi har nå.