Noen steder er rekkverkene allerede montert. Det gjelder blant annet langs Seljordsvannet på riksvei 36, melder Statens vegvesen.
Prioriterte strekninger
På grunn av sikkerheten for de som jobber der, blir veiene snevret inn i ett kjørefelt, og trafikken blir snevret inn der det jobbes.
Stålrekkverkene slås normalt 120 centimeter ned i bakken, men på enkelte steder hvor det er dårligere grunnforhold økes dette med 30 centimeter. Trafikksikkerheten på samtlige riks- og fylkesveger blir jevnlig inspisert, deretter prioriteres hvilke strekninger som skal få nye rekkverk, forklarer vegvesenet.
Det er pause i arbeidet nå i sommerfereien, men det fortsetter i neste uke.
En kontrakt
Alt arbeidet er samlet i en kontrakt på til sammen nær 14 millioner kroner på både riks- og fylkesveger. Også på E18 gjennom Telemark skal det monteres 2 000 meter nytt rekkverk, nærmere bestemt mellom begge kryssene til Kragerø i Sannidal, Gjerdemyra og Tangen.
LES OGSÅ: Statens vegvesen gjennomfører over 18 000 bruinspeksjoner i år
I tillegg til de nesten 20 kilometerne med stålrekkverk, skal det også støpes nesten 100 meter med betongrekkverk. Dette er på fylkesveg 256 ved Neslandsvatn hvor en jernebanekryssing skal sikres.
Rekkverk skal monteres på deler av disse strekningene:
E134 Seljord Brunkeberg
E134 Haukeli-Tyvrveli
E134 Flatdal-Århus
E134 Meheia
E134 Sauland
E18 Gjerdemyra-Tangen
Rv. 36 Gvarv-Bø (ferdig)
Rv. 36 Langs Seljordsvannet (delvis ferdig)
Fv. 38 Straume- Neslandsvatn
Fv. 256 Sannidal-Neslandsvatn (betongrekkverk)
Fv. 513 Kyrkebygda i Nissedal