– EU-kommisjonen og Ursula von der Leyen bør ikke starte en tollkrig til tross for at de fikk flertall, skriver Tysklands finansminister Christian Lindner på X.
– Vi trenger en løsning gjennom forhandling, skriver han videre.
Statsminister Olof Scholz har tidligere tatt til orde for at EU og Kina må bli enige om en avtale. Tyskland var blant fem land som stemte mot forslaget fra EU-kommisjonen fredag.
– Tolv land lot være å stemme
Ti land stemte for tollen, deriblant Frankrike og Italia, mens hele tolv land avsto fra å stemme, opplyser EU-diplomater til AFP.
– Dette er feil måte å gå fram på og bedrer ikke konkurransen i den europeiske bilindustrien, sier tyske Volkswagen i en uttalelse.
De oppfordrer til flere samtaler med Kina.
Geely Holding, som eier andeler i Polestar og Volvo, er skuffet og mener straffetollen kan hindre økonomiske bånd og handel med Kina. Også de oppfordrer til samtaler.
Batterigigant sliter: – En perfekt storm
Forhandlingene med Kina fortsetter
– EU-kommisjonen har sikret det nødvendige flertallet til forslaget om å innføre toll på kinesiskproduserte biler, opplyser kommisjonen i en uttalelse.
De la imidlertid til at forhandlingene med Kina fortsetter.
EU-kommisjonen har foreslått en straffetoll på opptil 35,3 prosent på toppen av dagens tollsats på 10 prosent på elbiler som er produsert i Kina.
Bakgrunnen for forslaget er at kommisjonen mener å kunne bevise at bilprodusentene mottar ulovlig statsstøtte – og dermed kan sende billige elbiler til Europa og utkonkurrere europeiske bilprodusenter.
Etter planen skal tollen innføres 31. oktober.
Sverige avsto
Sverige var blant landene som avsto fra å stemme, opplyste handelsminister Benjamin Dousa til Reuters før fredagens avstemning.
Han sa også at Sverige har mottatt positive signaler fra EU-kommisjonen om at det kan komme unntak for Volvo Cars.
Det var på forhånd ventet at kommisjonen ville få gjennomslag for forslaget sitt. Minst 15 land som representerer totalt 65 prosent av befolkningen i medlemslandene, måtte ha stemt nei dersom forslaget ikke skulle ha blitt godkjent.
Ingen nye tidsfrister fra EU om omstridte lover