Stadler: - Tror Flirt-avsporingen skyldes jordras på Nykirke onsdag, skyldes etter all sannsynlighet høy hastighet.
Det viser en foreløpig rapport fra Statens havarikommisjon for transport (SHT).
Les også: Telehiv kan ha gruset NSBs Flirt
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
135 km/t
– Toget holdt en hastighet på 135 km/t da togets bremser ble aktivert, skriver SHT.
Ettersom dette var et testtog, hadde det med seg ferdsskriver og kamera.
Det er data fra disse systemene havarikommisjonen nå har analysert.
Les også: De skadde etter Flirt-havariet er ikke avhørt
Vet ikke hvorfor
Ulykken skjedde i et område hvor sporet har relativt skarpe kurver. Her er hastigheten satt til 70 km/t.
Ifølge rapporten skjedde avsporingen 50–60 meter etter at strekningshastigheten reduseres. Denne hastighetsredusjonen er varslet med skilt cirka 1 200 meter lengre fram.
– SHT er på nåværende tidspunkt ikke kjent med hvorfor toget holdt denne hastigheten, heter det i den kortfattede rapporten.
Foreløpige analyser tyder på at det tok cirka 11 sekunder fra bremsene ble aktivert inntil toget sto i ro.
Tilbakelagt distanse er målt til 340 meter.
BILDESERIE: NSBs nye Flirt-tog i Norge
Les også: