Glomma stod to meter over dagens riksvei 3 på strekningen i høst, da uværet Hans skapte store utfordringer i Østerdalen og flere andre steder på Østlandet.
![Prosjektleder Jan Egil Eilertsen i Statens vegvesen, rv.3 Østerdalen, planlegger byggestart høsten 2024. <i>Foto: Statens vegvesen</i>](https://images.gfx.no/290x/2807/2807682/bf3b0c43-f1ff-4c0a-9c31-656eedefb663.jpg)
Statens vegvesen sier i en melding at de nå håper på god respons fra entreprenørbransjen. Planen er at veiarbeidet skal starte neste høst. Den nye veien skal gå i ny trasé øst for dagens riksveg.
– Arbeidet passer godt også for mindre og mellomstore entreprenører, sier prosjektleder Jan Egil Eilertsen i Statens vegvesen, Utbygging, rv.3 Østerdalen.
![Modell av nye Tørrfjordelva bru i prosjektet Megården-Sommerset.](https://images.gfx.no/130x87/2838/2838282/E6%2520T%25C3%25B8rrfjordelva%2520bru%25202.jpg)
Vegvesenet lyser ut nytt prosjekt til 5,4 milliarder
Bygges for 200 års-flom
Stor-Elvdal kommune vedtok tidligere i år en justert reguleringsplan for strekningen. Den nye veien skal blant annet bygges høyere i terrenget. Den vil ligge 50-100 meter nærmere elva enn dagens vei.
– Den nye veien bygges for å tåle 200 års-flommer, sier Eilertsen.
Byggestart høsten 2024
Kontrakten har en verdi på om lag 300 millioner kroner. Vegvesenet skal i første omgang velge ut tre entreprenører som får delta i finaleheatet. Før sommeren 2024 er planen å stå igjen med en entreprenør. Det betyr byggestart høsten 2024. Den nye veien skal stå klar høsten 2026.
Veien blir ni meter bred med trafikksikkert rumlefelt i midten. Dagens riksvei 3 skal bevares som lokalvei.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1338,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848265/hp_day2_ernesto_beach_robert_0342_shot_124%2520(1).jpg)
![Trollstigen i Rauma er stengt på ubestemt tid etter at en bil ble truffet av en stor stein.](https://images.gfx.no/130x87/2845/2845192/NTB_ESZzoiaScoI.jpg)
Trollstigen stenges i flere dager